{"vars":{{"pageTitle":"Połowa Polaków ograniczy wydatki wielkanocne. To mniej, niż rok temu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["konsumenci","najnowsze","oszczednosci","wielkanoc-2024","wydatki","zakupy"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"26 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":698064}} }
300Gospodarka.pl

Połowa Polaków ograniczy wydatki wielkanocne. To mniej, niż rok temu

Ograniczenie tegorocznych wydatków na zakupy wielkanocne względem zeszłorocznych planuje 47,5 proc. aktywnych konsumentów, wynika z raportu „Świąteczne zakupy Polaków 2024” Grupy BLIX. W zeszłym roku odsetek osób niechętnych do dużych świątecznych wydatków był większy.

W zeszłym roku oszczędności szukało 67,7 proc. konsumentów. Obecnie 31 proc. ankietowanych nie chce pomniejszać świątecznych wydatków w stosunku ubiegłorocznych. W roku ubiegłym 18,3 proc. respondentów deklarowało taką postawę – wynika z badania Grupy BLIX.

Co wpłynęło na zmniejszenie różnicy pomiędzy osobami planującymi ograniczenie wydatków i zamierzającymi je zwiększyć w porównaniu z poprzedzającym rokiem? Na to pytanie odpowiadają autorzy badania z Grupy BLIX.

– Kluczową rolę mógł odegrać obniżony o prawie 10 pkt proc. poziom inflacji. W związku z tym, że ceny produktów i usług względem wcześniejszego roku nie rosną tak szybko, konsumentom łatwiej jest utrzymać swoje wydatki na stabilnym poziomie. Po drugie, zwiększyła się siła nabywcza osób, które zyskały na wzroście płacy minimalnej o 17,7 proc. i podniesieniu świadczenia wychowawczego z 500 zł do 800 zł – powiedział współautor badania z Grupy BLIX Krzysztof Łuczak.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


– Stabilizacja cen energii i produktów rolnych zmniejszyła skłonność producentów do podwyżek. Ponadto na rynku obserwujemy nasiloną konkurencję między sieciami handlowymi. Prowadzi ona do zwiększonej liczby promocji i ofert specjalnych, na przykład bonów rabatowych czy kuponów. To z kolei może zachęcać konsumentów do większych zakupów – dodał drugi ze współautorów badania z Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz.

Z raportu wynika również, że 17,2 proc. konsumentów jest niezdecydowanych pod względem ewentualnego ograniczenia wydatków na zakupy świąteczne. Rok temu dotyczyło to 12,9 proc. konsumentów. Teraz ta kwestia nie ma znaczenia dla 4,3 proc. osób. Poprzednio twierdziło tak 1,1 proc.

Jak bardzo ograniczymy świąteczne wydatki?

Konsumenci zdecydowani na ograniczenie tegorocznych wydatków przeważnie chcą je zredukować o 15-20 proc, względem zeszłorocznych. Tak deklaruje 23,7 proc. ankietowanych. Rok temu ten przedział wskazało 22,1 proc. badanych. Obecnie 23,5 proc. konsumentów nastawionych na większe oszczędności zamierza ograniczyć wydatki o 10-15 proc. w stosunku do ubiegłorocznych. Rok wcześniej 17,7 proc. podało ten przedział.

Tym razem ograniczenie wydatków o 20-30 proc. zapowiada 16,7 proc. oszczędzających Polaków. Poprzednio wskazywało tak 17,5 proc. Z kolei niezdecydowani w tym względzie stanowią 13,3 proc. Rok temu było ich 17,8 proc., wskazano również.

Ponadto autorzy badania informują, że o 10 proc. zamierza ograniczyć wydatki 10,9 proc. konsumentów nastawionych na oszczędzanie (rok temu – 7,6 proc.). Redukcje na poziomie 30-40 proc. planuje zaledwie 6,2 proc. pytanych osób z ww. grupy (poprzednio – 8,5 proc.). Z kolei o 40-50 proc. chce ciąć świąteczne wydatki 4,4 proc. ankietowanych (w ub.r. – 6,6 proc.). Zmniejszenie nakładów o więcej niż 50 proc. zapowiada 1,3 proc. respondentów (wcześniej – 2,2 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone na początku marca 2024 roku metodą wywiadów internetowych przez Grupę BLIX na próbie 1294 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.

Czytaj także: