Aż 84 proc. usług online, aplikacja mObywatel czy coraz lepsze usługi dla cudzoziemców – to tylko niektóre z kluczowych, pozytywnych wniosków dotyczących cyfryzacji w Polsce z raportu Capgemini eGovernment Benchmark 2024. Niestety w przypadku pozostałych kategorii, kraj nie może poszczycić się wysokimi notami.
W corocznym badaniu Capgemini eGovernment Benchmark, które obejmuje 27 państw członkowskich UE, a także kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu i siedem krajów kandydujących do UE, polskie usługi publiczne online zostały ocenione na 69 punktów na 100 możliwych. To o 7 więcej niż rok temu. Ten wynik plasuje Polskę wśród najszybciej rozwijających się po tym względem państw.
Ogólny wynik wszystkich 27 krajów UE to 76 punktów na 100 możliwych. Stanowi to wzrost o pięć punktów w porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat. Europejskimi liderami są Malta (97 punktów) i Estonia (92 punkty). Tuż za nimi plasuje się Luksemburg (90 punktów) i Islandia (90 punktów).
Czytaj także: Powstanie Komisja Nadzoru Sztucznej Inteligencji. Tak zapowiada resort cyfryzacji
W porównaniu do poprzedniego roku znaczący wzrost zaobserwowano w kilku krajach. Grecja kontynuowała mocny trend rozwojowy, odnotowując 8-punktowy wzrost drugi rok z rzędu. Ponadto Polska, Bułgaria i Cypr wykazały spore postępy – każdy kraj otrzymał o 7 punktów więcej niż rok temu.
Pełen ranking pokazuje poniższa grafika:
Cyfrowe usługi publiczne i rekordowy wzrost
Szczególnie wysoko oceniono zorientowanie polskich usług publicznych na użytkownika. Polska uzyskała w tej kategorii aż 91 punktów, co oznacza wzrost o 2 punkty w stosunku do roku 2023.
– Od kilku lat poziom dostępności usług publicznych online jest w Polsce naprawdę wysoki i widać, że wciąż rozwijamy się pod tym kątem. W wielu obszarach cyfryzacji jesteśmy oceniani powyżej europejskiej średniej. Tak jest m.in. w przypadku dostępności dla użytkowników pomocy czy wsparcia online. Polskie strony rządowe zdobyły tutaj 100 punktów przy średniej europejskiej na poziomie około 90 – komentuje Marek Woźny, wiceprezes, dyrektor Market Segment Poland w Capgemini Polska.
Zauważalny jest również postęp w zakresie transparentności. Polska otrzymała o 8 punktów więcej niż rok wcześniej w kategorii przejrzystości świadczenia usług, projektowania i przetwarzania danych osobowych. W tej dziedzinie dzielą nas od średniej europejskiej zaledwie 2 punkty.
Od 2020 roku Polska odnotowała rekordowy w UE wzrost przejrzystości usług, aż o 23 punkty procentowe. To dzięki szeregowi ułatwień dla obywateli, które zostały w tym czasie wprowadzone. Chodzi m.in. o powszechny dostęp do identyfikacji elektronicznej (eID), dokumentów elektronicznych (eDocuments), wstępnie wypełnionych formularzy i rządowej poczty cyfrowej. Te narzędzia są w Polsce częściej dostępne niż średnio w Unii Europejskiej.
Widać też wyraźną poprawę w zakresie usług transgranicznych. Choć Polska wciąż pozostaje w tyle za liderami tej kategorii, obecnie ponad połowa, bo 56 proc. takich usług, jest dostępna online. Oznacza to wzrost o 4 punkty procentowe w ciągu ostatnich czterech lat. Kraj plasuje się także powyżej średniej europejskiej pod względem dostępności usług dla rodzin i osób poszukujących pracy.
Najniżej ocenione usługi
Najniżej oceniono dostęp do usług związanych z transportem. W tej kategorii Polska wciąż ma wiele do zrobienia. Chodzi o to, by ułatwić obywatelom m.in. rejestrację pojazdów, płacenie podatków drogowych i korzystanie z transportu publicznego.
– Niestety pod względem usług transgranicznych Polska pozostaje poniżej średniej europejskiej, która wynosi 66 punktów. Nasze urzędy zostały ocenione na 43 punkty, co oznacza, że zaledwie 30 proc. usług online jest dostępnych dla Polaków i Polek przebywających za granicą. Największy problem dotyczy naszych dokumentów elektronicznych, które rzadko mogą być używane w innych krajach. Również wiele z istniejących serwisów online nie jest dostępnych za granicą kraju, dotyczy to w dużym stopniu pomocy i wsparcia online. Tutaj właśnie widzę pole do największych zmian – mówi Marek Woźny.
Czytaj także: