{"vars":{{"pageTitle":"Polska magazynami stoi: 2020 było rekordowy pod względem inwestycji magazynowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["magazyny","nieruchomosci","nieruchomosci-biurowe","nieruchomosci-komercyjne"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"27 stycznia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":85825}} }
300Gospodarka.pl

Polska magazynami stoi: 2020 było rekordowy pod względem inwestycji magazynowych

W polskie nieruchomości komercyjne w 2020 roku zainwestowano ponad 5 mld euro, o około 2,1 mld euro mniej niż w 2019 roku – wynika z raportu CBRE. Niemal połowę z wydanej kwoty zainwestowano w magazyny.

2,5 mld euro inwestycji w magazyny w Polsce oznacza, że ten typ nieruchomości cieszył się dwa razy większym zainteresowaniem inwestorów niż w 2019 roku.

Niepewność spowodowana koronawirusem nie zachwiała polskim rynkiem nieruchomości komercyjnych.

„Wartość inwestycji w porównaniu rok do roku spadła, ale nie zaskoczyła, biorąc pod uwagę, że stan każdego z sektorów jest inny. Pandemia najbardziej zwiększyła inwestycje na rynku magazynowym, wolumen zanotowany w 2020 roku jest rekordowy. Działania na rynku biurowym są częściowo ograniczone, bo wielu inwestorów wciąż analizuje sytuację, czekając na ruchy najemców. Jednak już w pierwszej połowie 2021 roku spodziewamy się powrotów do biur i wzrostu transakcji w tym segmencie. Najwięcej wyzwań ma przed sobą handel, na którym w największym stopniu odbijają się pandemiczne obostrzenia”– mówi Przemysław Felicki, dyrektor w dziale rynków kapitałowych w CBRE.

To był szczególnie dobry rok dla magazynów, w które zainwestowano połowę całej kwoty (2,6 mld euro) i ponad dwa razy więcej niż w ubiegłym roku (1,2 mld euro). Zdaniem ekspertów CBRE, nieruchomości magazynowe będą wiodły prym także w kolejnych 12 miesiącach.

Nieco gorzej poradziły sobie biura, w które zainwestowano niecałe 2 mld euro, niemal o połowę mniej niż w 2019 roku.

Pandemię najbardziej odczuł sektor handlowy, na który wydano 656 mln euro, co jest wynikiem o ok. 1,3 mld euro niższym niż rok temu.

Obostrzenia w znaczącym stopniu wpływały na decyzje inwestorów i powodowały odkładanie ich w czasie. Zdaniem ekspertów CBRE, kolejne lata to dla rynku handlowego czas na przygotowanie nowych formatów projektów, rozszerzenie kanałów sprzedaży, szansa na szybszą transformację w obszarze oferty, dostępności, czy potrzeb klientów.