{"vars":{{"pageTitle":"Polska rowerową potęgą. Jesteśmy piątym co do wielkości producentem rowerów w Europie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","wykres-dnia"],"pageAttributes":["eksport","eurostat","import","main","najnowsze","najwazniejsze","rower","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"18 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":356337}} }
300Gospodarka.pl

Polska rowerową potęgą. Jesteśmy piątym co do wielkości producentem rowerów w Europie

Prawie 13,5 mln rowerów wyprodukowano w 2021 r. w fabrykach Unii Europejskiej. Polska ma w tym niemały udział z produkcją na poziomie prawie 1,2 mln sztuk. 

Z danych Eurostatu wynika, że liczba powstałych jednośladów na terenie UE w porównaniu z rokiem 2020 zwiększyła się o 11 procent,.

Produkcja sprzedana rowerów – tj. bez podatków od towarów i usług – jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych państwach członkowskich UE. Z danych Eurostatu, czyli urzędu statystycznego Komisji Europejskiej, który zbiera dane o państwach członkowskich, wynika, że w produkcji rowerów w największym stopniu wyróżnia się pięć krajów.

Polska na czele

Największą liczbę wyprodukowanych rowerów odnotowano w Portugalii (2,9 mln), Rumunii (2,5 mln) i Włoszech (1,9 mln).

Kolejne miejsca, z produkcją 1,4 mln rowerów zajmują Niemcy i, co ciekawe, Polska. Pod względem produkcji sprzedanej rowerów zajmujemy w Unii Europejskiej piąte miejsce. W 2021 roku w naszym kraju wyprodukowano 1,2 mln jednośladów.

Z kolei najmniej rowerów wyprodukowano w 2021 roku w Belgii, Finlandii, Chorwacji i Danii. W żadnym z tych państw liczba wyprodukowanych jednośladów nie przekracza 50 tys. rocznie.

Może to być zaskakujące zwłaszcza w przypadku Belgii czy Danii, gdzie jazda rowerem jest bardzo popularna i wpisuje się w kulturę tych krajów. W zakresie pozyskiwania rowerów państwa te bazują w największym stopniu na imporcie.

Import i eksport rośnie

A import, zarówno jak i eksport rowerów – tak elektrycznych, jak i nieelektrycznych – wzrósł. W 2021 roku UE wyeksportowała rowery o wartości 921 mln euro (zarówno elektryczne, jak i nieelektryczne) do krajów spoza UE. Jednocześnie importowała rowery o wartości 1,896 mld euro.

Liczba wyeksportowanych rowerów nieelektrycznych wzrosła o 16 proc. w 2021 r., a import o 17 proc.

Z danych Eurostatu wynika również, że coraz większą popularnością cieszą się także rowery elektryczne. W porównaniu do 2020 roku, w ubiegłym roku ich eksport poza kraje Unii Europejskiej zwiększył się o 15 proc., a import – aż o 37 proc.


Więcej na temat rowerów piszemy tutaj: