{"vars":{{"pageTitle":"Polska szkoła na tróję: Polacy nie mają dobrego zdania o systemie edukacji. Powtarza się jeden zarzut","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie-ankietowe","edukacja","najnowsze","panel-badawczy","system-edukacji","szkoly","szkoly-podstawowe","szkoly-srednie","szkoly-wyzsze"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"29 sierpnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":723638}} }
300Gospodarka.pl

Polska szkoła na tróję: Polacy nie mają dobrego zdania o systemie edukacji. Powtarza się jeden zarzut

Połowa Polaków twierdzi, że poziom polskiej edukacji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych jest średni. Ponad jedna trzecia respondentów ocenia ją negatywnie. Polacy zarzucają systemowi edukacji, że jest przeładowany informacjami i nie uczy samodzielnego myślenia.

To niektóre z wniosków z badania przeprowadzonego w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna.

Polski system edukacji jest krytykowany od lat i widać to również w wynikach przeprowadzonego badania. Jedna trzecia Polaków ocenia polski system edukacji na poziomie podstawowym i średnim negatywnie. Postrzeganie polskiego systemu edukacji na poziomie wyższym jest nieco bardziej pozytywne, jednak cały czas jest spora grupa Polaków (21 proc.), która również ten system ocenia negatywnie – komentuje wyniki badania prof. Dominika Maison

Badanie pokazało, że 50 proc. Polaków ocenia system edukacji podstawowej i średniej jako średni. Wśród pozostałych jest wyraźnie więcej osób oceniających polską edukację negatywnie (36 proc.) niż pozytywnie (14 proc.).

Co ciekawe, więcej osób podzielających negatywną opinię na temat polskich szkół jest wśród mężczyzn (41 proc. oceniających źle) niż kobiet (32 proc. oceniających źle). Ponadto osoby posiadające dzieci w wieku szkolnym oceniają lepiej poziom polskich szkół (20 proc. ocenia je pozytywnie, a 31 proc. negatywnie), niż osoby nie posiadające dzieci w wieku szkolnym (11 proc. ocenia je pozytywnie, a 38 proc. negatywnie) – czytamy w komunikacie.

Według 42 proc. ankietowanych, poziom edukacji w Polsce jest podobny do tego w innych krajach Europy, a 40 proc. uważa go za gorszy. W tym przypadku nie widać dużych różnic w zależności od cech demograficznych respondentów, zaznaczono.

Różnice w ocenie

Edukację na poziomie podstawowym i średnim nieco lepiej oceniają osoby posiadające dzieci. Według prof. Maison sugeruje to, że jest to bardziej stereotyp, a doświadczenie łagodzi tę negatywną opinię.

Jakie zarzuty mają Polacy wobec szkół podstawowych i średnich? Najczęściej przeładowanie, szczególnie niepotrzebnymi informacjami (85 proc. badanych) oraz to, że nie uczy samodzielności myślenia (86 proc.).

Szkoły wyższe oceniane są nieco lepiej. Ponad połowa badanych – 51 proc. – ocenia go średnio, 25 proc. – dobrze, a 21 proc. – źle.

Pomimo iż ogólnie ocena polskiego systemu edukacji na poziomie wyższym jest dosyć pozytywna, to jednak 1/3 Polaków (33 proc.) uważa, że system ten jest gorszy od systemu nauczania na poziomie wyższym w innych krajach Unii Europejskiej. Zdecydowanie gorzej oceniają ten system osoby w wieku powyżej 45 roku życia (16 proc. osób w wieku 45-54 lata uważa, że jest on dużo gorszy) niż najmłodsze (2 proc. w wieku 18-24 lata) – wskazują też autorzy badania.

Oprac. Kamila Wajszczuk

Czytaj także: