{"vars":{{"pageTitle":"Polski rynek czekolady rośnie w dwucyfrowym tempie. Ale to zasługa coraz wyższych cen","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["czekolada","kakao","main","najnowsze","rynek-czekolady","wedel","wyniki-sprzedazy","wyroby-czekoladowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"15 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":643788}} }
300Gospodarka.pl

Polski rynek czekolady rośnie w dwucyfrowym tempie. Ale to zasługa coraz wyższych cen

Wartość rynku słodyczy czekoladowych osiągnęła prawie 11 mld zł w okresie listopad 2022-listopad 2023. To oznacza wzrost o 16,5 proc. w skali roku. Zaś wielkość wolumenu rynku czekolady wyniosła 210 tys. ton i była na podobnym poziomie, co rok temu, poinformował dyrektor zarządzający firmy Wedel Maciej Herman.

Mimo trudności branża nie traci optymizmu co do 2024 roku. Oczekuje, że rynek wartościowo wzrośnie ze względu na podwyżki cen, które mogą sięgnąć od kilku do kilkunastu procent.

W rozmowie z ISBnews Herman powiedział, że Polska pozostaje największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Od lipca cała kategoria słodyczy zajmuje drugie miejsce pod względem wartości w całym rynku FMCG. W okresie listopad 2022-listopad 2023 wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych osiągnęła wysokość prawie 11 mld zł.

Jeżeli chodzi o grudzień i zakupy w okresie świątecznym, pod względem wolumenowym spodziewamy się sprzedaży na podobnym poziomie jak w zeszłym roku i dwucyfrowego wzrostu wartościowego. Rozpoczynający się miesiąc to dla branży czekoladowej wyjątkowy czas. Konsumenci w przypadku tej kategorii wykazują przywiązanie do swoich ulubionych marek i są teraz skłonni bardziej się rozpieszczać – dodał.

Główny składnik czekolady mocno podrożał

Branża słodyczy czekoladowych w mijającym roku, podobnie jak większość firm musiała stawiać czoła licznym wyzwaniom. Wśród nich były wysoka inflacja, wysokie ceny energii, rosnące koszty pracy i w konsekwencji spowolnienie sprzedaży detalicznej. Dodatkowo kakao podrożało o 75 proc. w ciągu ostatniego roku.

– Specyficznym utrudnieniem dla funkcjonowania firm z branży czekoladowej jest gwałtowny skok cen kluczowego surowca, czyli kakao. W ciągu ostatniego roku podrożało ono bowiem o 75 proc. i notuje najwyższe ceny od kilkudziesięciu lat – powiedział Herman.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Jak wyjaśnił, to wynika m.in. z dużej koncentracji upraw w Afryce Zachodniej. Dlatego na ceny wpływa brak stabilności ekonomicznej tamtego regionu i czynniki pogodowe. Zjawisko El Nino, które zgodnie z modelami prognostycznymi może znacząco kształtować poziomy zbiorów kakao w kolejnych latach.

Przez większość roku obserwowaliśmy także spadek poziomu optymizmu konsumenckiego wynikającego ze wszystkich zmian gospodarczych. Przez to trudniej było zawalczyć o uwagę konsumenta – dodał.

Branża optymistycznie patrzy w przyszłość

Podkreślił jednocześnie, że pomimo trudności, branża nie traci optymizmu, a rynek będzie w 2024 roku rosnąć wartościowo ze względu na podwyżki cen. Dodaje, że obecna sytuacja polityczna sprawi, że w dłuższym okresie sytuacja ekonomiczna Polaków powinna się poprawiać, więc będą bardziej skłonni, by wydawać pieniądze na przyjemności – w tym słodycze.

Dane firmy Euromonitor wskazują, że konsumpcja czekoladowych produktów w Polsce ma w ciągu najbliższych 5 lat urosnąć. Oczekiwane spożycie w 2028 roku plasuje się na poziomie 6,4 kg na osobę, czyli o około 0,5 kg więcej niż teraz.

Polacy pozostają także otwarci na nowości, które stanowią siłę napędową naszej branży. Rozwijamy więc nasze portfolio, tak aby odpowiadało na trendy i pozostajemy blisko konsumentów, dzięki pełnej świeżości komunikacji i akcjom specjalnym – powiedział Herman.

Jak dodał, cała branża odczuje podwyżki cen, głównie kakao. Niestety nic nie wskazuje na stabilizację sytuacji w najbliższym czasie. Branżowe prognozy przewidują, że wysokie ceny utrzymają się jeszcze przez dwa lata.  Przez to producenci, chcący zachować wysoką jakość wyrobów, będą musieli podnieść ceny produktów.

Wedel to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45 proc. polskiego rynku słodyczy czekoladowych.

Opracowała Emilia Siedlaczek

Czytaj także: