{"vars":{{"pageTitle":"Polskie firmy chcą inwestować w digitalizację. Tworzą własne strategie transformacji cyfrowej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["digitalizacja","najnowsze","polskie-firmy","sektor-finansowy","transformacja-cyfrowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"27 sierpnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":723351}} }
300Gospodarka.pl

Polskie firmy chcą inwestować w digitalizację. Tworzą własne strategie transformacji cyfrowej

Jedna trzecia polskich firm deklaruje, że w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z transformacją cyfrową, wynika z badania KPMG. Ponadto 20 proc. przedsiębiorstw, które nie posiadają jeszcze formalnego dokumentu strategii transformacji, planuje jego stworzenie w tym roku.

Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu’ to raport realizowany od 2022 roku przez KPMG w partnerstwie z Microsoft. Jak podają autorzy badania jednym z najważniejszych wskaźników jest miernik strategii cyfryzacji. Ocenia on stan zaawansowania przedsiębiorstw w zakresie wdrożenia przez nie szczegółowego dokumentu przedstawiającego plan cyfryzacji.

Tegoroczny wynik w tym zakresie był o 0,8 pkt lepszy niż w poprzedniej edycji i wyniósł 4,3 pkt na 10 możliwych do zdobycia. Główny wskaźnik dla firm deklarujących posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego procesu digitalizacji wyniósł 6,1 pkt, czyli o 1,4 pkt więcej niż średnia dla organizacji, które takiego dokumentu nie posiadają. Wyraźne różnice są widoczne w każdym z czterech analizowanych obszarów, tj. strategia cyfryzacji, potencjał do transformacji, implementacja technologii oraz cyberbezpieczeństwo i ryzyko – czytamy w komunikacie.


Czytaj także: Pracownicy biurowi tracą czas na powtarzalne czynności. Firmy coraz częściej sięgają po AI


Odsetek firm, w których funkcjonuje formalny dokument określający strategię transformacji cyfrowej wzrósł o 6 pkt proc. do 27 proc. Poprawiła się również jakość tworzonych dokumentów. 100 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w ich planie digitalizacji określono konkretne cele i sposoby jego realizacji (+ 18 pkt proc. więcej rok do roku). Ponadto 20 proc. przedstawicieli organizacji, w których jeszcze nie opracowano formalnego dokumentu, zasygnalizowało, że będzie on stworzony w najbliższym roku. Odsetek takich firm wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o 15 pkt proc.

Posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej najczęściej deklarują duże organizacje (zatrudniające ponad 250 osób) – zadeklarowało tak 42 proc. dużych firm, które wzięły udział w badaniu. W średnich i małych firmach deklaracja posiadania strategii cyfryzacji pojawiła się odpowiednio w 27 proc. i 13 proc. przypadków.

W większości ankietowanych przedsiębiorstw (37 proc.) za koordynację strategii odpowiedzialny jest dział IT lub CIO. Popularnym rozwiązaniem jest też pozostawianie kontroli nad transformacją cyfrową prezesowi zarządu lub CEO – taką metodę wskazało 29 proc. respondentów. Nadal istnieją również firmy, które nie określiły, na kim spoczywa odpowiedzialność za realizację procesu digitalizacji, jednak w porównaniu z poprzednią edycją badania odsetek takich przedsiębiorstw spadł o 5 pkt proc. 80 proc. ankietowanych deklaruje, że ich podwładni zostali zapoznani z założeniami strategii. To o 17 pkt proc. więcej niż przed rokiem, wskazano również.

Sektor finansowy liderem transformacji cyfrowej

Niezmiennie na pozycji lidera pod względem posiadania formalnego dokumentu transformacji cyfrowej plasuje się sektor finansowy. Obecnie 60 proc. firm z tej branży wykorzystuje taki dokument – o 10 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Odsetek organizacji z sektora motoryzacyjnego i dóbr konsumpcyjnych, które opracowały formalną strategię cyfryzacji, zwiększył się odpowiednio o 36 i 24 pkt proc. Najsłabiej w zestawieniu wypada sektor energetyczny – posiadanie strategii cyfryzacji zadeklarowało jedynie 8 proc. firm z branży energetyki, przemysłu wydobywczego i usług komunalnych – czytamy dalej.

Jedna trzecia respondentów deklaruje, że w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z realizacją transformacji cyfrowej – 11 proc. planuje podnieść je w dużym stopniu. W porównaniu do poprzedniej edycji badania odsetek firm, które chcą inwestować więcej w obszar cyfryzacji, wzrósł o 19 pkt proc. Blisko 6 na 10 firm deklaruje, że utrzyma wydatki na zbliżonym poziomie, a 3 proc. organizacji zapowiada, że środki przeznaczone na ten cel będą niższe. Lepiej niż w zeszłym roku wypadają także plany przedsiębiorstw związane z zatrudnianiem pracowników oddelegowanych do realizacji transformacji cyfrowej – 18 proc. organizacji chce zwiększyć liczbę etatów, zakończono.

Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) na przełomie stycznia i lutego 2024 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników. Podmioty zostały skategoryzowane według swojej przeważającej działalności do 9 sektorów: budownictwo i nieruchomości; energetyka, wydobywanie, usługi komunalne; life sciences (farmacja, chemia, urządzenia medyczne); motoryzacja; rynek dóbr konsumpcyjnych; sektor finansowy; technologie informacyjne, media i komunikacja; transport, spedycja i logistyka; inne.

Polecamy: