Jedna trzecia polskich firm deklaruje, że w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z transformacją cyfrową, wynika z badania KPMG. Ponadto 20 proc. przedsiębiorstw, które nie posiadają jeszcze formalnego dokumentu strategii transformacji, planuje jego stworzenie w tym roku.
Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu’ to raport realizowany od 2022 roku przez KPMG w partnerstwie z Microsoft. Jak podają autorzy badania jednym z najważniejszych wskaźników jest miernik strategii cyfryzacji. Ocenia on stan zaawansowania przedsiębiorstw w zakresie wdrożenia przez nie szczegółowego dokumentu przedstawiającego plan cyfryzacji.
– Tegoroczny wynik w tym zakresie był o 0,8 pkt lepszy niż w poprzedniej edycji i wyniósł 4,3 pkt na 10 możliwych do zdobycia. Główny wskaźnik dla firm deklarujących posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego procesu digitalizacji wyniósł 6,1 pkt, czyli o 1,4 pkt więcej niż średnia dla organizacji, które takiego dokumentu nie posiadają. Wyraźne różnice są widoczne w każdym z czterech analizowanych obszarów, tj. strategia cyfryzacji, potencjał do transformacji, implementacja technologii oraz cyberbezpieczeństwo i ryzyko – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Pracownicy biurowi tracą czas na powtarzalne czynności. Firmy coraz częściej sięgają po AI
Odsetek firm, w których funkcjonuje formalny dokument określający strategię transformacji cyfrowej wzrósł o 6 pkt proc. do 27 proc. Poprawiła się również jakość tworzonych dokumentów. 100 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w ich planie digitalizacji określono konkretne cele i sposoby jego realizacji (+ 18 pkt proc. więcej rok do roku). Ponadto 20 proc. przedstawicieli organizacji, w których jeszcze nie opracowano formalnego dokumentu, zasygnalizowało, że będzie on stworzony w najbliższym roku. Odsetek takich firm wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o 15 pkt proc.
Posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej najczęściej deklarują duże organizacje (zatrudniające ponad 250 osób) – zadeklarowało tak 42 proc. dużych firm, które wzięły udział w badaniu. W średnich i małych firmach deklaracja posiadania strategii cyfryzacji pojawiła się odpowiednio w 27 proc. i 13 proc. przypadków.
W większości ankietowanych przedsiębiorstw (37 proc.) za koordynację strategii odpowiedzialny jest dział IT lub CIO. Popularnym rozwiązaniem jest też pozostawianie kontroli nad transformacją cyfrową prezesowi zarządu lub CEO – taką metodę wskazało 29 proc. respondentów. Nadal istnieją również firmy, które nie określiły, na kim spoczywa odpowiedzialność za realizację procesu digitalizacji, jednak w porównaniu z poprzednią edycją badania odsetek takich przedsiębiorstw spadł o 5 pkt proc. 80 proc. ankietowanych deklaruje, że ich podwładni zostali zapoznani z założeniami strategii. To o 17 pkt proc. więcej niż przed rokiem, wskazano również.
Sektor finansowy liderem transformacji cyfrowej
– Niezmiennie na pozycji lidera pod względem posiadania formalnego dokumentu transformacji cyfrowej plasuje się sektor finansowy. Obecnie 60 proc. firm z tej branży wykorzystuje taki dokument – o 10 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Odsetek organizacji z sektora motoryzacyjnego i dóbr konsumpcyjnych, które opracowały formalną strategię cyfryzacji, zwiększył się odpowiednio o 36 i 24 pkt proc. Najsłabiej w zestawieniu wypada sektor energetyczny – posiadanie strategii cyfryzacji zadeklarowało jedynie 8 proc. firm z branży energetyki, przemysłu wydobywczego i usług komunalnych – czytamy dalej.
Jedna trzecia respondentów deklaruje, że w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z realizacją transformacji cyfrowej – 11 proc. planuje podnieść je w dużym stopniu. W porównaniu do poprzedniej edycji badania odsetek firm, które chcą inwestować więcej w obszar cyfryzacji, wzrósł o 19 pkt proc. Blisko 6 na 10 firm deklaruje, że utrzyma wydatki na zbliżonym poziomie, a 3 proc. organizacji zapowiada, że środki przeznaczone na ten cel będą niższe. Lepiej niż w zeszłym roku wypadają także plany przedsiębiorstw związane z zatrudnianiem pracowników oddelegowanych do realizacji transformacji cyfrowej – 18 proc. organizacji chce zwiększyć liczbę etatów, zakończono.
Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) na przełomie stycznia i lutego 2024 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników. Podmioty zostały skategoryzowane według swojej przeważającej działalności do 9 sektorów: budownictwo i nieruchomości; energetyka, wydobywanie, usługi komunalne; life sciences (farmacja, chemia, urządzenia medyczne); motoryzacja; rynek dóbr konsumpcyjnych; sektor finansowy; technologie informacyjne, media i komunikacja; transport, spedycja i logistyka; inne.