{"vars":{{"pageTitle":"Polskie porty przeładowują coraz więcej towarów. Najlepsze wyniki w historii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["najnowsze","port-gdansk","port-gdynia","port-swinoujscie","transport-morski"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"23 stycznia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":468330}} }
300Gospodarka.pl

Polskie porty przeładowują coraz więcej towarów. Najlepsze wyniki w historii

Przeładunki w polskich portach wzrosły w 2022 r. o 18 proc., do najwyższej w historii wielkości 133 mln ton. Rok wcześniej w polskich portach przeładowano 113 mln ton towarów.

Najnowsze dane o przeładunkach przedstawił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Mamy fantastyczną wiadomość (…), jeśli chodzi o wynik, bo pokonaliśmy kolejne na raz rekordy. Ten rekord został pokonany niezwykle spektakularnie, bo porty przeładowały w zeszłym roku 133 mln ton towarów. (…) To wzrost o 18 proc. – powiedział Gróbarczyk.

Wiceminister stwierdził, że 2022 roku mimo sytuacji geopolitycznej był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich. Chodzi o porty w Gdańsku, Gdyni oraz porty Szczecin i Świnoujście.

Wzrost (przeładunku towarów – PAP) jest bardzo dobry, nie tylko w węglu, ale i pozostałych towarach – dodał. Zwrócił uwagę na rolę polskich portów morskich m.in. w kwestii zapewniania bezpieczeństwa energetycznego.

Sukcesy mimo kryzysu na Ukrainie

Mimo że rok 2022 jest trochę inny od pozostałych m.in. ze względu na wojnę na Ukrainie, to od lat polski port przeładowują coraz więcej towarów. Od 2008 roku przeładunki wzrosły o 154 proc. z 52,5 mln ton.

– Myślę, że tempo wzrostu zostanie utrzymane, może nie na tak wysokim poziomie. Inwestycje, które czynimy, mają za zadanie spowodować ten kierunek rozwojowy, przede wszystkim wzrost przeładunków, a z drugiej strony przyciągnięcie klientów, nowe grupy towarowe – dodał.

Według danych resortu infrastruktury łączna wartość inwestycji w polskich portach morskich to 10 mld zł. W podziale na porty, wartość inwestycji w Gdańsku i Gdyni to około 3,13 mld w każdym. Port Szczecin-Świnoujście za inwestycje zapłacił około 3,8 mld zł.

Uczestniczący w konferencji wiceminister Grzegorz Witkowski, odnosząc się do spodziewanych wyników portów w 2023 r., ocenił, że „będzie to dobry rok”.

Polskie porty zdały egzamin (…) w nierównej walce z putinowską Rosją, ale wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że w tym roku również – to będzie dobry rok dla polskich portów, dla polskiej gospodarki morskiej. Śmiem twierdzić, że w tym roku pobijemy nie tylko bolszewików, ale kolejne przeładunki w polskich portach – powiedział Witkowski.

Gdańsk to drugi co do wielkości port na Bałtyku

Prezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk Łukasz Greinke przekazał na konferencji, że port przeładował rekordowe 68,2 mln ton towarów. To oznacza wzrost o 28 proc. względem 2021 roku.

Jak zauważył, w 2022 roku gdański port stał się drugim co do wielkości na Bałtyku. Pierwszym portem jest rosyjski Ust-Ługa (113 mln ton). Dalej plasują się Primorsk (52,9 mln ton), i St. Petersburg (35,6 mln ton). Port w Gdańsku jest też największym portem kontenerowym na Bałtyku.

Greinke przekazał, że w zeszłym roku w Gdańsku przeładowano 25 516,4 tys. ton paliw płynnych (wzrost o 35,1 proc.). W porcie przeładowano również: 13 218,9 tys. ton węgla (+175,6 proc.), 1 932,9 tys. ton zbóż (+19,9 proc.), drewna 548,2 tys. ton (+413 proc.) oraz 515,5 tys. ton rudy (+ 133,2 proc.).

Duży przeładunek drewna wynikał z tego, że było ono tranzytowane przez Polskę i pochodzi z innych krajów: Skandynawii, Czech, Słowacji. Nie był to polski surowiec.

Port odnotował spadek o niecałe 2 proc. w grupie drobnica skonteneryzowana. Jak wyjaśnił Greinke, to efekt m.in. wprowadzenie embarga na towary, które były przekierowywane do Rosji.

Terminal LNG w Świnoujściu notuje wzrosty

Wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Daniel Stachiewicz poinformował, że w 2022 roku w tych portach przeładowano łącznie 36,8 mln ton towarów. To oznacza wzrost o 10,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Do terminala LNG zawinęło w sumie 58 gazowców, o 23 więcej niż w 2021 roku. Przetransportowały one 4,4 mln ton gazu, czyli ponad 6 mld m³ po regazyfikacji. To o 54,6 proc. więcej niż w 2021 roku.

Wiceprezes poinformował, że w 2023 do terminalu LNG ma zawinąć ponad 60 gazowców. Po regazyfikacji ma to dać ponad 8 mld m³ gazu.

Porty Szczecin i Świnoujście przeładowały 4 310,6 tys. ton węgla (wzrost o 50,8 proc.), 7 481,3 tys. ton paliw  (+42,5 proc.); 2 106 tys. ton rudy (+11,4 proc.); inne masowe 3 308,3 tys. ton (11,2 proc.).

Prezes zarządu Portu Gdynia Jacek Sadaj poinformował, że przeładowano tam w 2022 roku 28,1 mln ton towarów (w poprzedzającym roku było to blisko 26,7 mln ton).

Port przeładował 3 403,1 tys. ton węgla i koksu – to wzrost o ponad 174 proc. W porcie przeładowano też 533,5 tys. ton drewna (wzrost o 109 proc.), a inne masowe stanowiły 1 716,2 tys. ton (wzrost o 0,4 proc.)

Sadaj dodał, że do portu w Gdyni zawija coraz więcej jednostek o coraz większych gabarytach. W 2022 roku do Gdyni przybyło ogółem 4331 jednostek (o ponad 2 proc. więcej niż w 2021). Wzrosły też transporty kontenerowcami i masowcami. Do portu w 2022 r. przypłynęło też ponad 1 tys. promów (wzrost o 8,2 proc.) oraz blisko 300 jednostek typu ro-ro (wzrost o ponad 32 proc.

Branża transportowa w kryzysie. Za dużo mikrofirm, potrzeba konsolidacji