{"vars":{{"pageTitle":"Ponad miliard złotych na tramwaj w Krakowie. Ponad połowę sfinansuje Bank Pekao","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bank-pekao","europejski-bank-inwestycyjny","europejski-bank-odbudowy-i-rozwoju","krakow","najnowsze","transport-publiczny","trasa-tramwajowa"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"30 stycznia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":474405}} }
300Gospodarka.pl

Ponad miliard złotych na tramwaj w Krakowie. Ponad połowę sfinansuje Bank Pekao

Trzy banki oraz Polski Fundusz Rozwoju (PFR) podpisały z turecką grupą Gulermak umowę na finansowanie budowy linii tramwajowej w Krakowie. Wartość inwestycji to ponad 1 mld zł.

Formułą finansowania ma być partnerstwo publiczno-prywatne (PPP). Z ponad 1 mld zł finansowania około 571,6 mln zł zapewnia Pekao SA.

Poza nim w skład konsorcjum finansującego weszli również Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR), a także Polski Fundusz Rozwoju.

W 2025 roku Kraków uzyska nową linię tramwajową

Projekt zakłada wybudowanie do września 2025 roku i utrzymanie przez 20 lat linii tramwajowej w Krakowie w formule PPP. Jest to czwarty etap inwestycji KST (Kraków Szybki Tramwaj).

W ramach projektu zostanie przygotowana infrastruktura 4,5 km torów, w tym tunel o długości 1,2 km oraz infrastruktura towarzysząca (lokalna sieć drogowa, chodniki, ścieżki rowerowe). Stronami umowy oprócz instytucji finansujących są miasto Kraków oraz spółka celowa tureckiej grupy budowlanej Gulermak – napisano w komunikacie.

W poniedziałek 30 stycznia w Krakowie podpisano umowę pomiędzy wszystkimi stronami transakcji. Nowa trasa połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema. W rezultacie czas dojazdu do centrum miasta skróci się o około 12 minut.

Pasażerowie skorzystają z połączenia w 2025 roku. Linia będzie częściowo pokrywać się z projektowanym Premetrem. To większy projekt szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego, jaki powstaje w Krakowie. Według grupy Gulermak inwestycja to pierwszy tak duży projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), dodano w informacji.

Pekao zwiększa finansowanie zielonych inwestycji

Finansowanie tej arcyciekawej inwestycji świetnie wpisuje się w naszą strategię zaangażowania w przyjazne środowisku projekty. Takim niewątpliwie jest szynowy transport publiczny, zwłaszcza w tak nowoczesnym wydaniu. Dodatkowo cieszy nas, że możemy brać udział w tak naprawdę unikalnej transakcji, bo to jeden z największych projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce – powiedział wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej Jerzy Kwieciński, cytowany w komunikacie.

Bank Pekao w ogłoszonej w czerwcu 2021 r. Strategii ESG założył, że w latach 2021-2024 zorganizuje finansowanie dla nowych projektów zrównoważonych na kwotę co najmniej 30 mld zł. Na tę liczbę złoży się co najmniej 8 mld zł nowego finansowania projektów zrównoważonych obejmujących projekty zielone i społeczne. Co więcej, na wsparcie emisji obligacji ESG klientów banku Pekao wyda co najmniej 22 mld zł.

Udział zielonego finansowania, obejmującego m.in. takie przedsięwzięcia jak farmy wiatrowe, instalacje fotowoltaiczne, niskoemisyjny transport czy ekologiczne budownictwo – zwiększy się do ponad 4 proc. portfela bilansowego Pekao – podano w komunikacie.

Czytaj także: