Blisko 60 proc. aktywnych zawodowo Polek i Polaków uważa, że zarabia za mało w stosunku do umiejętności. Jednocześnie zmianę pracy jeszcze w tym roku planuje 37 proc. respondentów, wynika z danych No Fluff Jobs.
– Jedynie 27 proc. polskich pracowników i pracowniczek uważa, że w obecnym miejscu pracy otrzymuje wynagrodzenie adekwatne do ich umiejętności. Przeciwnego zdania jest natomiast aż 58 proc. Tylko 23 proc. udało się w ciągu ostatniego roku wynegocjować podwyżkę, a 26 proc. walczyło o nią, ale bezskutecznie – czytamy w komunikacie towarzyszącym raportowi „Rynek pracy w Polsce” od No Fluff Jobs.
Niezadowoleni i tak nie planują zmiany pracy
Mimo że tak wiele osób jest niezadowolonych z obecnego wynagrodzenia, ponad połowa badanych – 54 proc. – nie ma na razie zamiaru zmieniać pracy. Kolejne 37 proc. planuje taką zmianę jeszcze w tym roku, a niemal co 10. osoba wciąż się waha. Możliwości utraty zatrudnienia boi się mniej niż 1/4 badanych, a 62 proc. nie widzi powodu do takich obaw.
– Liczba ofert zatrudnienia adresowanych do pracowników i pracowniczek w drugim kwartale roku spadła o prawie 28 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału. Jednak, patrząc w dłuższej perspektywie, widać, że rynek jest bardzo zmienny, a liczba ogłoszeń o pracy układa się w kształt sinusoidy. Dane GUS prognozują odbicie jesienią, a patrząc całorocznie, potwierdzają, że zatrudnień w tym roku powinno być czterokrotnie więcej niż zwolnień – powiedział Tomasz Bujok z No Fluff Jobs, cytowany w materiale.
Skuteczne kanały poszukiwania pracy
Prawie 2/3 aktywnych zawodowo Polaków i Polek podczas poszukiwań pracy korzysta z portali z ogłoszeniami, a 51 proc. przyznaje, że faktycznie w ten sposób znalazło zatrudnienie. Równie skuteczne wydają się polecenia od znajomych. Z tej formy poszukiwania pracy korzysta 49 proc., a skuteczność tego kanału jest również wysoka – na poziomie 48 proc.
Najmniej skuteczne okazuje się natomiast szukanie zatrudnienia za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. na LinkedIn. Z tej formy poszukiwań korzysta co czwarta badana osoba, jednak skuteczna okazała się ona tylko w przypadku 13 proc.
Raport powstał na podstawie badania na reprezentatywnej próbie osób aktywnych zawodowo w wieku od 18 do 64 lat.
No Fluff Jobs to największy portal z ogłoszeniami dla branży IT dostępny w 5 krajach i 8 językach.