Tylko 8 proc. firm w Unii Europejskiej korzysta z technologii sztucznej inteligencji w swojej działalności, wynika z danych Eurostatu. W Polsce takich przedsiębiorstw jest jeszcze mniej – tylko 3,7 proc.
Dane dotyczą firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników i ich działalności w 2023 roku. Badano wykorzystanie technologii takich, jak automatyczna analiza tekstu, generowanie języka naturalnego, rozpoznawanie mowy czy uczenie maszynowe.
– Najwyższy odsetek przedsiębiorstw zatrudniających 10 lub więcej pracowników korzystających z technologii AI odnotowano w Danii (15,2 proc.), Finlandii (15,1 proc.) i Luksemburgu (14,4 proc.) – czytamy w komunikacie.
Najniższe odsetki odnotowano natomiast w Rumunii (1,5 proc.), Bułgarii (3,6 proc.) i Polsce (3,7 proc.) oraz na Węgrzech (3,7 proc.). Pokazuje to poniższa grafika.
Jakie firmy korzystają z AI?
W skali całej Unii, z technologii AI częściej korzystały duże firmy. Odsetek w tym przypadku wyniósł 30,4 proc. W przypadku średnich firm było to 13 proc., a małych – 6,4 proc.
Stopień wykorzystania sztucznej inteligencji różnił się też w zależności od branży. Najchętniej z takich technologii korzystał sektor informatyki i telekomunikacji (29.4 proc. firm) oraz działalności naukowej i technicznej (18,5 proc.). W pozostałych branżach udział firm korzystających z AI był poniżej 10 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Badane przedsiębiorstwa w 2023 roku najczęściej korzystały z technologii automatyzacji procesów roboczych lub pomoc w podejmowaniu decyzji. Nadal było to jednak tylko 3 proc. firm w UE. Kolejne miejsca zajęły analiza języka pisanego – 2,9 proc. – i uczenie maszynowe – 2,6 proc.
Inne rodzaje wykorzystywanych technologii sztucznej inteligencji obejmują przekształcanie języka mówionego na format nadający się do odczytu maszynowego (2,5 proc. przedsiębiorstw), identyfikowanie obiektów lub osób na podstawie obrazów (2,2 proc.), generowanie języka pisanego lub mówionego (2,1 proc.). Natomiast z robotów, autonomicznych pojazdów i dronów korzystało 0,9 proc. firm.
Oprac. Kamila Wajszczuk
Polecamy także:
- Większość korzystających z AI chce dalszych inwestycji w jej rozwój. Szczególnie polubił ją marketing
- Polska nie będzie kolebką rozwoju AI. Ale centrum outsourcingu już tak
- Polska transformacja cyfrowa. Firmy muszą przyspieszyć tempo zmian, a pomóc im może AI
- Firmy wiedzą, że cyfryzacja jest ważna. Ale na razie niewiele z tego wynika