{"vars":{{"pageTitle":"Producenci opakowań w trudnej sytuacji. Przeterminowane faktury utrudniają płynność finansową","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-opakowan","dyrektywa-sup","faktury","finanse","najnowsze","nieterminowe-platnosci","opakowania","plynnosc-finansowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 czerwca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":715256}} }
300Gospodarka.pl

Producenci opakowań w trudnej sytuacji. Przeterminowane faktury utrudniają płynność finansową

Polska branża opakowań zmaga się z problemami z płynnością finansową. Aż 76 proc. firm z tego sektora ma zamrożone pieniądze w przeterminowanych fakturach. Średnia kwota zaległych płatności wynosi 55 tys. zł, co stanowi poważne wyzwanie dla płynności finansowej przedsiębiorstw.

Większość firm branży opakowaniowej nie otrzymuje płatności na czas. Jedynie 24 proc. przedsiębiorstw raportuje terminowe opłacanie faktur przez kontrahentów. Dla pozostałych firm opóźnienia w płatnościach są poważnym problemem. Aż 14,5 proc. firm zmaga się z przeterminowanymi fakturami na kwoty powyżej 100 tys. zł. Największa grupa, stanowiąca 42,1 proc., ma zamrożone w fakturach kwoty do 40 tys. zł. To główne wnioski z badania przeprowadzonego przez Keralla Research na zlecenie Bibby Financial Services Polska.

Wydłużone terminy płatności

Przedsiębiorstwa muszą często czekać od dwóch do czterech tygodni na uregulowanie przeterminowanych faktur. Co piąta firma musi czekać znacznie dłużej, od 45 dni do trzech miesięcy, a 5,3 proc. przedsiębiorstw czeka nawet pół roku na zapłatę. Takie opóźnienia utrudniają bieżące funkcjonowanie firm, zwiększając ryzyko problemów z płynnością finansową.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Wzrost cen surowców, materiałów i energii jest głównym wyzwaniem dla branży opakowaniowej. Aż 45 proc. producentów wskazuje na rosnące koszty jako największy problem w nadchodzących miesiącach. Walka o utrzymanie marż w kontekście stale rosnących kosztów produkcji oraz spadająca sprzedaż zmuszają firmy do poszukiwania nowych klientów i źródeł przychodów.

Zagrożenie bankructwem

Kolejnym wyzwaniem dla firm opakowaniowych jest ryzyko bankructwa odbiorców. Co piąta firma obawia się, że upadłość kontrahenta może pociągnąć za sobą również ich własne problemy finansowe. Wprowadzenie nowych przepisów, takich jak dyrektywa SUP dotycząca jednorazowych opakowań, dodatkowo komplikuje sytuację.

Branża opakowaniowa zdaje sobie sprawę, że sprostanie wyzwaniom związanym z wyższymi kosztami oraz nowymi regulacjami może jednocześnie stanowić szansę na rozwój. Aż 60 proc. producentów uważa, że dyrektywa SUP wpłynie korzystnie na ekologię, ograniczając ilość plastiku w obrocie. Jednak 18 proc. firm postrzega te regulacje jako dodatkowe obciążenie finansowe, które nie przyniesie realnych korzyści ekologicznych.

Polecamy także: