{"vars":{{"pageTitle":"Komisja Europejska zgadza się na fuzję Orlenu i Lotosu. Ale stawia warunki","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["energetyka","fuzja","komisja-europejska","lotos","main","petrochemia","pkn-orlen","surowce"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"14 lipca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":58424}} }
300Gospodarka.pl

Komisja Europejska zgadza się na fuzję Orlenu i Lotosu. Ale stawia warunki

Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie Lotosu przez Orlen. Płocki koncern musi jednak spełnić szereg warunków, aby fuzja mogła dojść do skutku.

Komisja podała, że warunkiem koniecznym (zaproponowanym przez Orlen) jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym pakietem praw zarządczych.

Ponadto KE oczekuje sprzedaży 389 stacji detalicznych w Polsce, co stanowi około 80 proc. wszystkich punktów sieci Lotos.

Ma to zapobiec monopolizacji rynku petrochemicznego w Polsce.

Komisja stwierdziła, że wspomniane zbycie działalności w połączeniu z innymi zobowiązaniami umożliwiłoby nabywcom zbytych przedsiębiorstw oraz innym firmom skuteczne konkurowanie z powstałym po fuzji podmiotem.

„Zgoda Komisji Europejskiej na połączenie PKN Orlen i Grupy LOTOS to sygnał, że w Europie potrzebne są silne, multienergetyczne koncerny. To historyczny moment dla obu koncernów i polskiej gospodarki. Łącząc potencjał obu firm jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku. Jestem przekonany, że ta fuzja przyniesie korzyści zarówno akcjonariuszom, jak i klientom koncernu” – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Dotychczas w Komisji Europejskiej były obawy, że ta fuzja może ograniczyć konkurencję na rynku dostawców paliw w Polsce i krajach z nią sąsiadujących.

Jak pisaliśmy, zdaniem Komisji Europejskiej skutkiem realizacji transakcji może być m. in. ograniczenie konkurencji na kilku rynkach – przede wszystkim na rynku hurtowej sprzedaży paliw, a w szczególności paliwa lotniczego, gdyż po połączeniu PKN Orlen stałby się jedynym jego dostawcą w Polsce i Estonii.

PKN Orlen jest polskim przedsiębiorstwem naftowo-gazowym, właścicielem jednej z dwóch polskich rafinerii oraz rafinerii na Litwie i w Czechach. Prowadzi działalność na rynku hurtowym i detalicznym produktów rafinacji ropy naftowej w Polsce, Austrii, Czechach, Estonii, na Łotwie, Litwie, w Niemczech i na Słowacji. Prowadzi również działalność w zakresie poszukiwania, rozwoju i produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego oraz działalność na rynku petrochemicznym.

Grupa Lotos również prowadzi działalność na rynku hurtowym i detalicznym produktów rafinacji ropy naftowej, głównie w Polsce, ale również w Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie i Słowacji. Podobnie jak PKN Orlen, Lotos prowadzi działalność w zakresie poszukiwania, rozwoju i produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego oraz działalność na rynku petrochemicznym.

Czytaj także:

Orlen zmieni model biznesowy i utworzy spółkę Orlen China w celu dystrybucji swoich produktów w Chinach