Udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce może wzrosnąć do prawie 15 proc. w 2025 r., a łączna moc stacji ładowania w Polsce w ciągu trzech lat powinna wzrosnąć nawet 15-krotnie, wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) – „Poland Drives E-Mobility”.
Z ponad 50 tys. pojazdów elektrycznych i ponad 4 400 punktów ładowania Polska wciąż znajduje się w bardzo wczesnej fazie rozwoju zrównoważonego transportu. Ponadto nasz kraj reprezentuje jeden z największych rynków transportu lekkiego i ciężkiego, ze znaczącymi wyzwaniami w tych sektorach.
– Spośród 30 tys. pojazdów ciężarowych zarejestrowanych w Polsce w 2021 r., tylko 4 były wyposażone w napęd elektryczny. Sieć i miks energetyczny również stoją w przededniu ogromnych inwestycji i zmian. Elektryfikacji transportu w Polsce sprzyjają jednak wprowadzane instrumenty wsparcia, takie jak mechanizmy subsydiów wdrażane przez polską administrację publiczną. Należy do nich program ‚Mój Elektryk’ o wartości ok. 147 mln euro, przeznaczony na dofinansowanie nabywców samochodów elektrycznych oraz program dotacji o wartości ok. 183 mln euro na infrastrukturę ładowania i tankowania wodoru – mówi dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Jak prognozują autorzy raportu, w tzw. scenariuszu realistycznym, flota w pełni elektrycznych samochodów osobowych w Polsce (BEV) będzie liczyła 290,5 tys. pojazdów w 2025 roku, w porównaniu do 40,3 tys. pojazdów na koniec 2022 roku.
Do tego dojdzie 220,2 tys. hybryd plug-in (PHEV), wobec 41,1 tys. w 2022 r. To wzrost rzędu 620 proc. w skali trzech lat w przypadku pojazdów w pełni elektrycznych i 435 proc. w przypadku hybryd plug-in.
Już w 2024 r. udział BEV w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce może osiągnąć 10 proc. więcej niż wynosiła średnia unijna w 2021 roku – można przeczytać w raporcie.
Jednocześnie autorzy przewidują, że łączna liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wyniesie 49,5 tys. w 2025 roku, w porównaniu do 5,5 tys. na koniec 2022 roku, a średnia liczba nowo instalowanych punktów ładowania w ciągu roku osiągnie za trzy lata 13,8 tys. sztuk, wobec 1,8 tys. sztuk w obecnym roku.
Według Licznika Elektromobilności PSPA, na koniec czerwca 2022 r. liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wynosiła 2 232, o 47 proc. więcej niż rok wcześniej (1 521 szt.).
Raport został zaprezentowany podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022 w Łodzi. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
O elektromobilności piszemy tutaj:
- Samochody elektryczne w Polsce są wciąż zjawiskiem marginalnym
- Elektrykiem na wakacje. Ile trwa i kosztuje przejazd najbardziej popularnymi trasami w Polsce?
- Elektrykiem przez kraj, czyli gdzie naładować elektryczne auto. Ile jest ładowarek w Polsce?
- Auta elektryczne są za drogie – tak uważa większość Polaków