{"vars":{{"pageTitle":"Pułapka social mediów. Nie mamy do nich zaufania, ale i tak czerpiemy z nich informacje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cyfryzacja","dezinformacja","fake-news","kryzys","media-spolecznosciowe","najnowsze","unesco","wybory"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"8 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":622464}} }
300Gospodarka.pl

Pułapka social mediów. Nie mamy do nich zaufania, ale i tak czerpiemy z nich informacje

Znaczna większość ludzi obawia się dezinformacji w sieci. Szczególnie boją się wpływu fake newsów na wybory – wynika z badania przeprowadzonego w 16 krajach na świecie. Traktujemy media społecznościowe jako źródło informacji – a jednocześnie nie mamy do nich zaufania.

Wzrost dezinformacji i mowy nienawiści w Internecie jest coraz większym problemem na całym świecie, wpływa na społeczeństwa i politykę. Według globalnego badania zleconego przez UNESCO, ponad 85 proc. osób wyraziło zaniepokojenie wpływem dezinformacji online, a 87 proc. uważa, że już zaszkodziła ona polityce ich kraju.

UNESCO alarmuje o potrzebie regulacji social mediów w celu ochrony dostępu do informacji, przy jednoczesnej ochronie wolności słowa i praw człowieka. Plan zarządzania organizacji, przedstawiony rządom, organom regulacyjnym i platformom, ma na celu sprostanie wyzwaniom związanym z dezinformacją i mową nienawiści w Internecie.


Zobacz też: Bez social mediów i komunikatorów jak bez ręki. Rekordowa aktywność Polaków w sieci


Media społecznościowe źródłem informacji

Badanie zlecone przez UNESCO, zostało przeprowadzone w 16 krajach, w których nadchodzą wybory, i objęło 2,5 mld wyborców. Wyniki badania uwydatniły znaczącą rolę mediów społecznościowych w kształtowaniu opinii publicznej.

Badanie pokazało, że 56 proc. użytkowników Internetu polegało głównie na mediach społecznościowych w poszukiwaniu wiadomości. To odsetek przewyższający telewizję i tradycyjne media. Pomimo tego, że media społecznościowe są głównym źródłem wiadomości, zaufanie do publikowanych tam informacji było znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnych kanałów medialnych.


Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter


Uczestnicy badania uznali wszechobecny charakter dezinformacji, zwłaszcza na platformach mediów społecznościowych. To tam 68 proc. uznaje dezinformację jako najbardziej rozpowszechnioną.

Ponadto, 67 proc. badanych doświadczyło mowy nienawiści w Internecie, co podkreśla potrzebę natychmiastowych działań ze strony rządów, organów regulacyjnych i platform.

Jak pokonać fake newsy?

W odpowiedzi Organizacja Narodów Zjednoczonych przedstawiła plan walki z rozprzestrzenianiem się fałszywych informacji na platformach cyfrowych.

Plan UNESCO mający na celu zwalczanie dezinformacji koncentruje się na kilku krokach, w tym na ustanowieniu niezależnych, publicznych organów regulacyjnych na całym świecie. Organy te mają ze sobą współpracować, aby uniemożliwić organizacjom cyfrowym wykorzystywanie różnic regulacyjnych między krajami. Potrzebne jest także skuteczne moderowanie treści przez platformy, większa przejrzystość algorytmów i wzmocnionych środków w krytycznych momentach, takich jak wybory i kryzysy.

Inicjatywa UNESCO uwypukla także znaczenie ochrony praw człowieka jako zasady przewodniej w procesach decyzyjnych. Podczas gdy ponad 50 krajów zaczęło już regulować media społecznościowe, wytyczne UNESCO mają na celu zapewnienie, że przepisy te są zgodne z międzynarodowymi normami dotyczącymi wolności słowa i praw człowieka.

Czytaj także: