{"vars":{{"pageTitle":"Rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk. Kontynuacja dobrej passy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["main","najnowsze","paliwa","port-gdansk","porty-morskie","przeladunki","transport","transport-morski"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"30 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":667622}} }
300Gospodarka.pl

Rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk. Kontynuacja dobrej passy

Rok 2023 w Porcie Gdańsk zamknął się wielkim skokiem liczby przeładunków. Ich wolumen sięgnął blisko 81 mln ton, co oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r.

Najwyższe wzrosty procentowe zanotowały towary agro (wzrost o 60 proc.). Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty.

W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton. Rok wcześniej było to 2 mln ton.

Połowę więcej paliw płynnych

Na wynik całościowy Portu, największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o prawie połowę – 47 proc. Oznacza to przeładunek na poziomie 37,6 mln ton (w 2022 r. – 25,5 mln ton).

Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów.

Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.

Inne surowce energetyczne bez wielkich wzrostów

Nie było natomiast spektakularnych wzrostów jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski. Wynika to z tego, że potrzeby rynkowe ustabilizowały się.

Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.


Czytaj także: Oto największe porty morskie w UE. Gdańsk wskoczył do pierwszej dziesiątki


Podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln ton. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe – 3,5 mln t (spadek o 0,9 proc.).

– Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Jaki był udział przeładunków w porcie, przedstawia poniższa grafika:

port gdańsk

Rekordowe zyski finansowe

Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. Port Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).

Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF.

Ze wsparciem unijnym poszerzyliśmy i pogłębiliśmy tor wodny, przebudowaliśmy 5 km nabrzeży oraz poprawiliśmy warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 roku zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której, wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2, otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027 – wylicza Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.

Inwestycje są fundamentalne dla portowego biznesu. Zwiększają konkurencyjność portu i udział w przeładunkach. Dzięki nim Port Gdańsk stał się najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z dynamika wzrostu na poziomie 167 proc.

Piąte miejsce w Unii Europejskiej

Port w Gdańsku odnotował w 2022 roku największy wzrost wielkości przeładunków wśród europejskich portów, wynoszący aż 40,3 proc. Tym sposobem wylądował w pierwszej dziesiątce europejskich portów morskich.

Zadowalające wyniki osiągnęły jeszcze porty Kartagena w Hiszpanii i Konstanca w Rumunii odnotowując stopy wzrostu odpowiednio o 17,3 proc. i 15,2 proc. W portach takich jak grecki Pireus, Bremerhaven w Niemczech i Walencja w Hiszpanii nastąpiły spadki liczby ton przeładowywanych towarów.

Według informacji podanych przez Portu Gdańsk w latach 2012- 2022 wzrost przeładunków wyniósł 154 proc. – co czyni polski port najszybciej rozwijającym się w Europie. W 2022 roku przeładowano 68,2 milionów ton, co stanowi 28 proc. wzrost rok do roku. Było to 15 mln ton więcej, niż w poprzednim roku.

Oprac. Emilia Derewienko

Czytaj także: