{"vars":{{"pageTitle":"Średnio przejechaliśmy 70 km pociągiem. Tak dobrze jeszcze nie było","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kolej","main","najnowsze","przewozy-pasazerskie","transport","urzad-transportu-kolejowego","utk"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"31 stycznia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"31","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":475314}} }
300Gospodarka.pl

Rekordowy rok dla polskich kolei. Tak wielu pasażerów jeszcze nie miały

Ile osób podróżowało koleją w 2022 roku? Jak wynika z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) – liczba ta była rekordowa.

Z informacji opublikowanych przez UTK wynika, że popularność kolei wróciła do stanu sprzed wybuchu pandemii.

W 2022 r. koleją podróżowało ponad 342,2 mln osób. To rekord w historii polskiej kolei – liczba ta była o 6,3 mln wyższa nawet w porównaniu do 2019 r.

Masa przewiezionych towarów osiągnęła poziom 248,6 mln ton, czyli o 5 mln ton więcej w porównaniu z rokiem 2021.

Coraz więcej pasażerów na kolei

W 2022 r. z usług kolei skorzystało ponad 342,2 mln pasażerów. W porównaniu z 2021 r. to wynik wyższy o 97,2 mln, a więc o niemal równo 40 proc.

Wzrost odnotowano w wartościach pracy przewozowej. To wskaźnik liczby przewiezionych osób lub ton towarów na danym dystansie. Wyrażany jest kolejno w pasażerokilometrach i tonokilometrach.

Wartość pracy przewozowej wyniosła prawie 23,8 mld pasażerokilometrów, co oznacza, że był wyższa o 7,9 mld, czyli o połowę, w porównaniu z 2021 r.

W 2022 r. średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 69,4 km, co jest wynikiem wyższym o 4,6 km (+7,1 proc.) w porównaniu do 2021 r.

Wyniki przewozowe za 2022 r. osiągnęły wyższe parametry nawet w zestawieniu z 2019 r., czyli z czasem przed pandemią. W liczbie pasażerów o 6,3 mln (+1,9 proc.), a pracy przewozowej o 1,7 mld (+7,7 proc.).

Imponujące są także wyniki za ubiegły miesiąc. W grudniu 2022 r. w zestawieniu do grudnia 2021 r. liczba pasażerów wzrosła o 6,5 mln (+28,6 proc.), praca przewozowa o ponad 0,5 mld pasażerokilometrów (+37,2 proc.).

Średnia odległość przejazdu pasażera to 4,2 km (+6,7 proc.) więcej niż w grudniu 2021 r. W przypadku liczby pasażerów, pracy przewozowej, a także średniej odległości, mamy do czynienia z najwyższymi wartościami tych parametrów osiągniętymi w tym miesiącu od 2012 r. – czytamy w komunikacie UTK.

Z usług korzystali Ukraińcy

Rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w 2022 r. to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii. W 2022 r. po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem – konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Jak dodaje, w pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym.

Na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje – podsumowuje.

Przewieziono więcej towarów

W 2022 r. przewieziono 248,6 mln ton – najwięcej od 2018 r.

W porównaniu z 2021 r. przewieziona masa wzrosła o 2,1 proc. Praca przewozowa wyniosła 62,5 mld tonokilometrów, co przełożyło się na wzrost o 11,7 proc. rok do roku. Był to jednocześnie najwyższy wynik w historii zbierania danych o tym parametrze przez UTK.

Miniony rok charakteryzował się wyższymi parametrami nie tylko od lat 2020-2021, w czasie których borykano się z pandemią, ale również od 2019 r., który był ostatnim tak stabilnym rynkowo okresem.

Masa przewożonych towarów w porównaniu z 2019 r. była wyższa o 12,2 mln ton (5,2 proc.), praca przewozowa o 6,6 mld tonokilometrów (11,8 proc.).

Wyniki przewozów towarowych świadczą o stabilności rynku, który w ostatnich latach był doświadczany przez zmiany na rynkach międzynarodowych. Wydarzenia minionego roku wpłynęły na zmianę struktury w przewozach towarów. Przewoźnicy towarowi stanęli przed koniecznością zmian w strukturze dotychczasowych przewozów. Zmiany kierunków dostaw i poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji dla ładunków w związku z wojną w Ukrainie, wzrosty cen energii trakcyjnej stały się wyzwaniem w szczególności dla rynku intermodalnego – komentuje dr inż. Ignacy Góra.

W grudniu nieco gorzej

Grudzień był miesiącem z najniższym wynikiem w 2022 r. pod względem masy przewiezionych towarów. Przewiezione 18,9 mln ton oznaczało spadek rok do roku o -1,6 mln ton (-7,6 proc.).

Praca przewozowa wyniosła 4,9 mld tonokilometrów i wzrosła o 0,2 mld tonokilometrów (3,8 proc.) w porównaniu z 2021 r. Średnia odległość, na jakiej odbywały się przewozy wyniosła 259 km i była dłuższa o 28 km niż w grudniu 2021 r.

W porównaniu do listopada w grudniu przewieziono o 2 mln ton (-9,5 proc.) ładunków mniej. Praca przewozowa była mniejsza o 0,5 mld tonokilometrów (-10 proc.). Średni przejazd był krótszy o 1,5 km.

Od lat dane w IV kw. charakteryzują się najlepszymi przewozami w październiku i sukcesywnym ich zmniejszaniem kolejno w listopadzie i grudniu.

(Oprac. Emilia Derewienko)

Więcej o kolei piszemy tutaj: