Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Nextbike Polska ponad 791 tys. zł kary. Operator wypożyczalni rowerów miejskich stosował klauzule abuzywne, w niedozwolony sposób zmienił regulaminy i niesłusznie obciążył konsumentów dodatkową opłatą, podał Urząd.
– Konsumenci korzystają z wypożyczalni Nextbike za pomocą aplikacji w telefonie. Wymagane jest założenie i zasilanie indywidualnego konta użytkownika, na którym spółka prowadzi rozliczenia za czas korzystania z roweru. O ile każda zawarta umowa o wypożyczenie roweru ma charakter czasowy (do chwili oddania pojazdu), to umowy dotyczące kont są zobowiązaniem ciągłym zawartym na czas nieokreślony. Konsument przechowuje na nich środki, które w razie niewykorzystania, przechodzą na kolejne wypożyczenia. Zmiany takich umów są uzależnione od odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej – czytamy w komunikacie.
Zakwestionowane przez prezesa Urzędu postanowienia upoważniały przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany zawartych w regulaminach zapisów, bez określenia żadnych przesłanek takich działań. Nextbike Polska wykorzystał to uprawnienie w 2020 r., gdy wprowadził w kilku miejscowościach na terenie kraju jednorazową opłatę za korzystanie z kont użytkowników w wysokości 10 zł. Aktualne konta konsumentów zostały tą kwotą w konsekwencji obciążone. Ci, którzy mieli zdeponowane na nich mniejsze środki, otrzymywali wezwania windykacyjne do zapłaty brakujących kilkuzłotowych należności.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– Nextbike Polska w żaden sposób nie precyzował, w jakich okolicznościach może wprowadzić zmiany do regulaminów ani czego mogą one dotyczyć. Konsumenci nie byli w stanie przewidzieć, że zostaną obciążeni nową opłatą. Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w materiale.
Nextbike Polska w restrukturyzacji, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiał zapłacić ponad 791 tys. zł kary i poinformować o decyzji UOKiK konsumentów. Ci będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Odpowiednie oświadczenia przedsiębiorca opublikuje także na stronie internetowej spółki oraz na jej profilu na portalu Facebook.
Polecamy:
- Ilu Polaków pracuje na czarno? Liczba przypadków rośnie, jest jednak jedno „ale”
- Brytyjski rząd chce kontrolować operatorów telefonii. Nie będą mogli podwyższać cen
- Odpoczynek ważny tak samo jak praca. Ile czasu wolnego mają Polacy?
- Nie liczmy w tym roku na wysoki zwrot podatku. Namieszał Polski Ład