{"vars":{{"pageTitle":"Czas jazdy pociągiem znów się wydłuży na niektórych trasach. Nowy rozkład jazdy na kolei","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["kolej","najnowsze","pkp-intercity","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"30 sierpnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":347840}} }
300Gospodarka.pl

Czas jazdy pociągiem znów się wydłuży na niektórych trasach. Nowy rozkład jazdy na kolei

Nowy rozkład jazdy pociągów wchodzi w życie 4 września. Zmiany są wymuszone przez remonty sieci kolejowej. I oznaczają dłuższy czas przejazdu pociągami na niektórych trasach.

Od najbliższej niedzieli na kolei nowy rozkład jazdy i wydłużenie czasu przejazdu na kilku ważnych trasach. Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna”, chodzi chociażby o trasę Warszawa-Wrocław. Ze stolicy kraju na Dolny Śląsk pociągi będą jeździć wolniej, niż prawie dziesięć lat temu.

Nowa wersja rozkładu ma obowiązywać do 5 listopada.

Dłuższa jazda pociągiem

Przez jesienne remonty najkrótszy czas podróży z Warszawy do Wrocławia będzie o trzy kwadranse dłuższy, niż jeszcze siedem lat temu. O tyle samo wydłuży się przejazd z Warszawy do Krakowa pociągiem pendolino. Najszybsze pociągi w Polsce będą pokonywały tę trasę w 3 godziny, zamiast w 2 godziny i 15 minut.

Jak podaje „DGP”, PKP Intercity tłumaczy, że powodem znacznego wydłużenia przejazdu jest nagromadzenie w czasie kilku dużych remontów. Przede wszystkim chodzi o remont na Centralnej Magistrali Kolejowej (łączącej m. in. Warszawę i Kraków).

Modernizacja tej trasy z przerwami już niemal trzy dekady – wskazuje dziennik. Remont ma przystosować trasę do prędkości 250 km/h. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Warszawa-Kraków do 2 godzin.

– Jeszcze na początku 2021 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiadał, że taką szybkość pociągi rozwiną tam od końca 2023 r. Ostatnio przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe zastrzegają, że w tym terminie będzie można jedynie zacząć proces certyfikacji. Nie wiadomo jednak, jak długo on potrwa – podaje dziennik.

Źle zaplanowane remonty

Do tego, jak wskazują eksperci, z którymi rozmawiali dziennikarze gazety, kolejne remonty torów są słabo zorganizowane. Częste opóźnienia w ich realizacji wynikają z braków sprzętu, wykonawców i częstych zmian zakresu prac już po ich rozpoczęciu.

Jak wskazuje cytowany przez „DGP” Piotr Malepszak, były pełnomocnik zarządu PKP PLK i były wiceprezes spółki CPK, a teraz doradca samorządu Gdańska, świetnym przykładem jest remont na trasie Warszawa-Poznań. Przebudowa tej trasy jest już przeciągnięta o ponad rok, a w jej efekcie czas podróży na trasie wydłużył się o ok. 30 minut.

Polecamy też: