{"vars":{{"pageTitle":"Ruch ciężarówek na granicy z Ukrainą większy niż przed wojną. Ale na Białoruś tiry przestają jeździć","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bialorus","granice","handel-miedzynarodowy","inwazja-rosji-na-ukraine","najnowsze","przejscia-graniczne","rosja","ukraina","wojna-w-ukrainie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"1 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599360}} }
300Gospodarka.pl

Ruch ciężarówek na granicy z Ukrainą większy niż przed wojną. Ale na Białoruś tiry przestają jeździć

Aktywność przewoźników na drogowych przejściach granicznych pomiędzy Polską i Ukrainą jest już wyższa niż w roku poprzedzającym inwazję rosyjską. Jednocześnie ruch z Białorusią spadł do najniższych poziomów z ostatnich trzech lat.

Tak pokazuje analiza agencji celnej Bunasta przygotowana na podstawie danych Straży Granicznej. W pierwszej połowie 2023 roku liczba przyjazdów ciężarówek do Polski i wyjazdów z Polski na granicy polsko-ukraińskiej zwiększyła się o blisko 30 proc. względem ubiegłego roku i o 16 proc. wobec 2021 r.

W analizie wzięto pod uwagę przejścia graniczne z pełną odprawą celną i obejmujące samochody o ładowności powyżej 3,5 ton. Dane pochodzą z przejść: Dorohusk – Jagodzin, Hrebenne – Rawa Ruska, Korczowa – Krakowiec, Krościenko – Smolnica, Medyka – Szeginie.

Wzrost aktywności gospodarczej

Łącznie przez pierwsze sześć miesięcy 2023 roku na granicy z Ukrainą odnotowano ponad pół miliona przejazdów samochodów ciężarowych. W sumie było to 221,2 tys. przyjazdów do Polski (wzrost o 22 proc. rok do roku) i 280,3 tys. wyjazdów z Polski (wzrost o 36,1 proc. rok do roku).

Widać wyraźne ożywienie w ruchu ciężarowym w Ukrainie, co jest sygnałem również zwiększającej się wymiany handlowej pomiędzy tymi krajami. Patrząc na porównanie rok do roku możemy mówić o efekcie niższej bazy związanym ze spadkiem w pierwszych miesiącach wojny oraz załamaniu ukraińskiej gospodarki w ubiegłym roku. Jednak jeśli przeanalizujemy dane z 2023 na tle przedwojennego 2021 r. to ewidentnie widać wzrost aktywności gospodarczej na tym kierunku – komentuje prezes agencji Bunasta Jurgis Adomavicius, cytowany w komunikacie.


Czytaj też: Spór o rozbudowę kluczowego przejścia z Ukrainą. Polska grozi wstrzymaniem finansowania [NEWS 300GOSPODARKI]


W porównaniu z pierwszą połową 2021 roku, liczba przyjazdów do Polski wzrosła o 9 proc. Z kolei aktywność przewoźników wjeżdżających na terytorium Ukrainy w pierwszym półroczu tego roku była wyższa o 22 proc.

Istotny wzrost obrotów to jednak zasługą głównie pierwszych miesięcy tego roku. Aktywność na granicy w drugim kwartale wyhamowała. Jeśli chodzi o przyjazdy do Polski, była na podobnym poziomie jak w tym samym okresie w 2022 r. i niższa niż w 2021 r. Wzrosty, ale o niższej dynamice niż w całym półroczu, były notowane w przypadku wyjazdów na teren Ukrainy – wskazuje prezes agencji.

Jego zdaniem, za wyhamowaniem mogły z jednej strony stać kwestie związane z blokadami przejść granicznych. Z drugiej strony przyczyną może być też wprowadzenie embarga na import niektórych płodów rolnych z Ukrainy.

W okresie kwiecień – czerwiec 2023 liczba przyjazdów samochodów ciężarowych do Polski z Ukrainy wyniosła 99,2 tys. To o 1 proc. więcej niż w 2022 r. i o 5 proc. mniej niż w drugim kwartale 2021 r.

Z kolei liczba wyjazdów w tym czasie z Polski na terytorium Ukrainy wyniosła 136,4 tys. Oznacza to wzrost o 13 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2022 r. Natomiast w porównaniu z okresem kwiecień-czerwiec 2021 r. wzrost wyniósł 11 proc.

Granice z Białorusią i Rosją

Tymczasem liczba przyjazdów i wyjazdów na granicy polsko-białoruskiej i polsko-rosyjskiej jest na najniższych poziomach od trzech lat. Wynika to z zamknięcia części punktów, a także ograniczenia stosunków handlowych z tymi krajami.

Zebrane dane pochodzą z przejść granicznych: Bobrowniki – Bierestowica; Kukuryki – Kozłowiczy; Kuźnica – Bruzgi; Połowce – Pieszczatka; Sławatycze – Domaczewo.

Łącznie przez pierwsze sześć miesięcy 2023 roku na granicy z Białorusią odnotowano ponad 130 tys. przekroczeń samochodów ciężarowych. W sumie było to 63,7 tys. przyjazdów do Polski, co oznacza spadek o 56 proc. rok do roku. Wyjazdów z Polski było 66,4 tys., co oznacza spadek o 60 proc. Jeszcze w I połowie 2021 roku odbyło się prawie 259 tys. przyjazdów do Polski i 337 tys. wyjazdów z Polski, wynika też w danych.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Podobne tendencje można zauważyć na granicy z Rosją. Analizowane dane pochodzą z przejść granicznych: Bezledy – Bagrationowsk, Gołdap – Gusiew, Gronowo – Mamonowo, Grzechotki – Mamonowo II.

Od 2021 roku widać wyraźny spadek aktywności na tej granicy, w pierwszym półroczu 2021 roku przyjazdy do Polski wyniosły 20,5 tys., a wyjazdy 18,3 tys., w 2022 roku odnotowano znaczny spadek do 11,9 tys. przyjazdów do Polski i 11,9 tys. wyjazdów z Polski. Ostatnie dane za okres styczeń-czerwiec 2023 roku pokazują już znaczne zahamowanie ruchu na granicy z Rosją, przyjazdy do Polski wyniosły 6,7 tys., a wyjazdy 7,3 tys. – czytamy dalej.

Opracowała Kamila Wajszczuk

Polecamy także: