{"vars":{{"pageTitle":"Ruch w sklepach wzrósł. Żeby oszczędzić poświęcamy więcej czasu na zakupy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dyskonty","handel-detaliczny","hipermarket","najnowsze","sklepy","sprzedaz-detaliczna","supermarket","zakupy"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"8 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":562550}} }
300Gospodarka.pl

Ruch w sklepach wzrósł. Żeby oszczędzić poświęcamy więcej czasu na zakupy

Ruch w dyskontach, hipermarketach i supermarketach wzrósł o 8,8 proc. r/r w I kwartale br. Jednocześnie statystyczny konsument był w tego typu placówkach o 15 proc. razy więcej niż rok wcześniej, a zakupy były bardziej planowane, podała firma technologiczna Proxi.cloud.

Podstawową przyczyną takiego podejścia jest dbałość o budżet i kontrolowanie wydatków wobec rosnących cen niemal wszystkich produktów, wynika z analizy wizyt blisko 364 tys. konsumentów w dyskontach, hipermarketach i supermarketach. Udziały poszczególnych formatów w rynku nie zmieniły i wciąż dominują dyskonty.

Wskaźnik Market Penetration Index pokazuje, że ok. 92 proc. wszystkich konsumentów odwiedziło je przynajmniej raz w ww. okresie. Z kolei hipermarkety wykazały nieznaczny spadek ruchu w swoich placówkach, tj. o ok. 1 proc., wynika z raportu Proxi.cloud.


Czytaj także: Nastroje społeczne decydują, co najczęściej kupujemy w sieci. Komiksy i książki wracają do łask


Wzrost o 15 proc. nie jest zaskoczeniem. Polacy, zaciskając pasa, coraz częściej szukają najlepszych cenowo ofert. Wskazują na to też wyniki różnego rodzaju sondaży, w których nawet 80 proc. konsumentów deklaruje taką potrzebę – powiedział przedstawiciel Proxi.cloud Michał Rosiak, cytowany w komunikacie.

Dyskonty najbardziej popularne

Natomiast udziały poszczególnych formatów w łącznym ruchu pozostały praktycznie niezmienne w ujęciu rok do roku. Dyskonty wygrywają poziomem cen, ofertą i bliską klientowi lokalizacją. Umożliwiają zrealizowanie niemal całego koszyka zakupowego w jednym miejscu, np. w drodze z pracy do domu. Podobną dominację wykazują w przypadku wskaźnika Market Penetration Index. Oznacza to, że ok. 92 proc. wszystkich shopperów odwiedziło dyskonty przynajmniej raz w badanym okresie br. – dodał Miłosz Sojka z Proxi.cloud.

Autorzy analizy wyjaśnili, że dyskonty skupiają największy ruch w swoich placówkach, ponieważ mają najwięcej sklepów. Prezentują też szeroki zakres promocji, a także prowadzą intensywną komunikację reklamową, w której przekazują, że są najtańsze na rynku. I konsumenci przyjmują taką narrację, choć nie zawsze jest ona zgodna z prawdą. Uważają też, że w kolejnych kwartałach tego roku sytuacja się nie zmieni. Pozostałe formaty nie są w stanie znacznie przebić argumentów, którymi dysponują dyskonty.

Hipermarkety próbują konkurować

Hipermarkety wykazały nieznaczny spadek ruchu w swoich placówkach, tj. o ok.1 proc. Przyczyną tego może być to, że starają się nadrabiać propozycją zakupów online. Chociaż nadal są jednym z najtańszych formatów na rynku, konsumenci od jakiegoś czasu wolą chodzić do mniejszych sklepów, żeby sprawniej i szybciej robić zakupy. I to w głównej mierze pogrąża hipermarkety, bo cenowo dość sprawnie konkurują z dyskontami. Nie sprzyja im też niska dostępność fizyczna. Często są zlokalizowane na obrzeżach miast. Polacy wolą polować na promocje w sklepach, które mają pod ręką – stwierdził Rosiak.

Dodał, że dyskonty mają bardzo mocną pozycję, wypracowaną w ostatnich kilku latach, a konkurencja właściwie zostaje bez większych szans, choć co jakiś czas pozostałe formaty, szczególnie hipermarkety, próbują trochę się wychylić, tylko jak dotąd mało skutecznie.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Więcej czasu na zakupach

Z badania wynika też, że nastąpił zauważalny wzrost średniej częstotliwości wizyt, przypadającej na jednego shoppera. Zwiększył się też łączny czas poświęcony na zakupy spożywcze – konsumenci spędzili w I kw. br. o 15,1% więcej czasu niż przed rokiem.

Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół 13,5 tys. sklepów należących do 3 największych na rynku formatów (tj. dyskontów, hipermarketów i supermarketów). Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 364 tys. konsumentów.

Polecamy też: