{"vars":{{"pageTitle":"Scania Polska, Ekoenergetyka i Ekoen – strategiczne partnerstwo","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera","news"],"pageAttributes":["ekoen","ekoenergetyka","elektromobilnosc","impact22","motoryzacja","scania"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"20 maja 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":306781}} }
300Gospodarka.pl

Scania Polska, Ekoenergetyka i Ekoen – strategiczne partnerstwo

Scania Polska wraz z Ekoenergetyka-Polska i Ekoen uzgodniły strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. 

W ramach współpracy z Ekoenergetyka-Polska dostarczane będą kompleksowe rozwiązania w postaci systemów szybkiego ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych.

W ramach współpracy z Ekoen pierwsze ogólnodostępne HUBy szybkiego ładowania dla pojazdów ciężarowych zostaną uruchomione przy serwisach Scania m. in. w Nadarzynie, Choroszczy k. Białegostoku oraz w Gliwicach. Celem kooperacji jest obniżanie śladu węglowego w transporcie oraz dostarczanie klientom kompleksowych rozwiązań w zakresie elektrycznych pojazdów ciężarowych i systemów ich ładowania.

Procesy związane z redukcją emisji CO2, zanieczyszczenia powietrza i hałasu przyspieszają m.in. w skutek  rosnących wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Utrzymanie dominującej pozycji Polski w unijnym transporcie drogowym będzie możliwe dzięki zapewnieniu konkurencyjności polskich firm transportowych w tym zakresie. Coraz powszechniejsze zastosowanie elektrycznych napędów w pojazdach ciężarowych i dostawczych wiąże się z rozwojem technologii i systemów szybkiego ładowania. Wyłącznie wspólne działanie prawodawców, dostawców rozwiązań transportowych i infrastruktury oraz użytkowników transportu może stanowić o powodzeniu tej strategii.

To ważny dzień dla rozwoju elektromobilności ciężkiego transportu w Polsce. Elektryfikacja stanie się faktem jedynie przy współpracy partnerów specjalizujących się w dostarczaniu energii oraz infrastruktury. Tylko tak możemy wprowadzić do ruchu elektryczne pojazdy ciężarowe i przyczynić się do dekarbonizacji oraz konkurencyjności polskiego transportu. Jeśli chcemy przyspieszyć zmianę w kierunku zrównoważonego transportu, nie możemy oglądać się na innych, musimy działać tu i teraz – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.


Systemy szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

Ekoenergetyka to spółka technologiczna, która projektuje i produkuje nowoczesną i wydajną infrastrukturę szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na najwyższym, światowym poziomie. Spółka zaspokaja potrzeby wielu sektorów rynku e-mobility, posiada własne zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne, dostarczając  innowacyjne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych, będąc jednym z kluczowych dostawców systemów szybkiego ładowania wysokiej mocy w Europie m.in. dla RATP Paryż i miejskiego przewoźnika SWM Monachium.

Dzięki partnerstwu ze Scania Polska wskazujemy kierunek rozwoju zeroemisyjnego ciężkiego transportu. Połączenie technologii pojazdów i systemów szybkiego ładowania w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportu ciężkiego dowodzi, że zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania jest ogromne i już teraz wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów. Najnowsze technologie, ale też wieloletnie doświadczenie, przyczyniają się do jeszcze szybszego rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego – podsumowuje Bartosz Kubik, prezes zarządu i współzałożyciel Ekoenergetyka – Polska S.A.

Jest mi niezmiernie miło, że partnerstwo ze Scania Polska. staje się faktem. Jestem przekonany, że współpracując z tak innowacyjnym i globalnym koncernem, w tak ważnej dziedzinie jaką jest doskonalenie i rozwój technologii zeroemisyjnego transportu wspólnie zapewnimy klientom kompleksowe rozwiązania i wsparcie – dodaje Maciej Wojeński, współzałożyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka – Polska S.A.

Ekoenergetyka wspiera plany największych miast i firm w przejściu na bezemisyjny transport, już ponad 2500 stacji z logo Ekoenergetyki działa w 26 krajach, m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Singapurze i Brazylii.

HUBy ładowania pojazdów elektrycznych

Ekoen w ramach realizacji Programu „EKOEN-100” deklaruje gotowość ścisłej współpracy z liderami rozwoju elektromobilności w kontekście m.in. lokalizacji pod budowę HUBów ultraszybkiego ładowania. Celem niniejszej współpracy jest stworzenie sieci ultraszybkich HUBów Ekoen eTruck przeznaczonych głównie dla ciężarowych pojazdów elektrycznych.

Jestem przekonany, że unikalny w skali naszego kraju koncept HUBu EKOEN eTruck oraz strategiczna współpraca ze Scania Polska przyspieszą proces elektryfikacji transportu ciężkiego w Polsce – podobnie jak miało to miejsce w przypadku rynku autobusów elektrycznych, w rozwoju którego braliśmy udział – mówi Bartosz Kubik, prezes zarządu Ekoen.

HUBy Ekoen eTruck powstaną m.in. przy serwisach Scania Polska znajdujących się obok korytarzy transportowych dla pojazdów ciężarowych wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Docelowo rozwój infrastruktury przeznaczonej elektryfikacji transportu ciężkiego jest planowany na terenie całej Polski.

HUB Ekoen eTruck to unikalny koncept wielostanowiskowej, ultraszybkiej i ogólnodostępnej stacji ładowania dostosowany do obsługi ciężarowych pojazdów elektrycznych. Powstał w oparciu o wymianę doświadczeń w ramach wspólnych warsztatów z udziałem ekspertów z obu firm. HUBy będą dostępne także dla elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych i będą oferowały szybkie ładowanie. Docelowo ładowanie pojazdów będzie realizowane ładowarkami o mocy 750 kW i 1,5 MW.

Scania rozwija pojazdy elektryczne

Scania jest silnie zaangażowana w upowszechnienie transportu niezależnego od paliw kopalnych, a znajdujące się w ofercie firmy rozwiązania elektryczne odgrywają w tym kluczową rolę. Firma oferuje pojazdy elektryczne (BEV), hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV)

Pojazdy elektryczne uważa się za skuteczne i opłacalne rozwiązanie prowadzące do transportu wolnego od paliw kopalnych. Pojemność baterii i technologia szybkiego ładowania szybko się rozwijają. Eksperci Scania szacują, że do 2025 r. zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10% całkowitej sprzedaży firmy na świecie, a do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 50%.

Już dziś polski rynek może czerpać z doświadczeń z branży  autobusowej, gdzie ta zmiana zaczęła się wcześniej i popyt na pojazdy elektryczne jest duży. Polska jest jednym z liderów wykorzystywania autobusów elektrycznych w Europie. Autobusy elektryczne ładowane są najczęściej w zajezdniach bądź podczas krótkich postojów na pętlach. Dlatego, rozwój elektryfikacji transportu długodystansowego wymaga dedykowanych rozwiązań – stacji szybkiego ładowania dużych mocy dla pojazdów ciężarowych.

– Naszym celem jest dostarczenie rozwiązania transportowego, które pozwala na wykorzystanie długodystansowego pojazdu elektrycznego zdolnego tworzyć zestaw o masie całkowitej 40 t z zasięgiem 4,5 godziny, który będzie można szybko doładować w trakcie obowiązkowej, 45-minutowej przerwy. Rozwiązania uwzględniającego systemy ładowania, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał i możliwości technologiczne naszych pojazdów – dodaje Wojciech Rowiński.

Współpraca

Partnerstwo ogłoszono podczas konferencji prasowej na Impact’22, kluczowego wydarzenia gospodarczo-technologicznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W trakcie imprezy zaprezentowano wszystkie obecnie dostępne elektryczne rozwiązania transportowe Scania.

Pojazdy Scania BEV wystawione na IMPACT’22 (zasięg każdego z elektrycznych pojazdów Scania wynosi do 250 km).

SCANIA 25L B4X2NB

Elektryczny samochód ciężarowy 4×2 z niskowejściową kabiną L. Układ napędowy pojazdu oparty jest o silnik elektryczny o mocy stałej 230kW i momencie obrotowym 2200 Nm zasilanym energią z układu dziewięciu akumulatorów o łącznej pojemności 300 kWh. Pojazd wyposażono w układy bezpieczeństwa wspierające kierowcę, jak zaawansowany hamulec awaryjny – Advanced Emergency Braking, czy ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu – Lane Departure Warning.

SCANIA 25P B4X2NB

Elektryczny samochód ciężarowy 4×2 z kabiną P z dodatkowym oknem w prawych drzwiach zwiększającym widoczność z miejsca kierowcy. Układ napędowy pojazdu oparty jest o silnik elektryczny o mocy stałej 230kW i momencie obrotowym 2200 Nm zasilanym energią z układu dziewięciu akumulatorów napędowych o łącznej pojemności 300 kWh. Pojazd wyposażono w układy bezpieczeństwa wspierające kierowcę jak zaawansowany hamulec awaryjny – Advanced Emergency Braking, system wspomagania uwagi kierowcy – Driver Attention Support, czy ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu – Lane Departure Warning.

Scania 25P B4X2NB

Elektryczny samochód ciężarowy 4×2 z kabiną P z dodatkowym oknem w prawych drzwiach zwiększającym widoczność z miejsca kierowcy. Układ napędowy pojazdu oparty jest o silnik elektryczny o mocy stałej 230kW i momencie obrotowym 2200 Nm zasilanym energią z układu dziewięciu akumulatorów napędowych o łącznej pojemności 300 kWh. Pojazd wyposażono w układy bezpieczeństwa wspierające kierowcę, jak zaawansowany hamulec awaryjny – Advanced Emergency Braking, boczne kurtyny powietrzne, system wspomagania uwagi kierowcy – Driver Attention Support, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu – Lane Departure Warning. Pełną kontrolę nad otoczeniem pojazdu zapewnia system kamer 360° oraz system monitorowania martwego pola – Blind Spot Warning.

Scania PHEV – SCANIA G 360 B6X2*4NB – 2189348

Hybrydowy (Plug-In) samochód ciężarowy 6×2*4 z kabiną G. Układ napędowy pojazdu oparty jest o silnik spalinowy DC09 o mocy 360 KM sprzężony z 6-cio biegową skrzynią biegów z dwoma silnikami elektrycznymi dostarczającymi stałą moc 230 kW. Dzięki układowi trzech akumulatorów napędowych o łącznej pojemności 90 kWh w trybie elektrycznym pojazd może pokonać dystans około 60 km. Pojazd wyposażono w układy bezpieczeństwa wspierające kierowcę, jak zaawansowany hamulec awaryjny – Advanced Emergency Braking, system wspomagania uwagi kierowcy – Driver Attention Support, czy system monitorowania martwego pola – Blind Spot Warning.

Scania HEV

Hybrydowy ciągnik siodłowy 4×2 z kabiną R biorący udział w testach drogowych systemu eHighway. Układ napędowy pojazdu oparty jest o silnik spalinowy DC13 o mocy 450 KM sprzężony z silnikiem elektrycznym dostarczającym stałą moc 130 kW. Podczas jazdy na odcinkach testowych, za pośrednictwem zainstalowanego pantografu marki Siemens, do układu napędowego dostarczana jest energia elektryczna, która zasila układ napędowy pracujący wtedy w trybie zeroemisyjnym.