{"vars":{{"pageTitle":"Skandal wokół koszulek niemieckiej reprezentacji. Przypominały logo SS","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["adidas","mistrzostwa-swiata-w-pilce-noznej","najnowsze","niemcy","reprezentacja-niemiec"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"2 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":700976}} }
300Gospodarka.pl

Skandal wokół koszulek niemieckiej reprezentacji. Przypominały logo SS

Niemiecka Federacja Piłki Nożnej (DFB) ogłosiła, że przeprojektuje cyfrę „4” na koszulkach reprezentacji, a Adidas zablokował opcję personalizacji koszulek na swojej stronie. Wszystko przez to, że użytkownicy mediów społecznościowych dojrzeli podobieństwo numerów na koszulkach do insygnium SS, czyli żołnierzy partii nazistowskiej.

W oświadczeniu opublikowanym na platformie X, Niemiecka Federacja Piłki Nożnej (DFB) poinformowała, że wcześniej przesłała numery od 1 do 26 do europejskiego organu zarządzającego piłką nożną, UEFA, w celu przeglądu. I że „żadna ze stron zaangażowanych nie dostrzegła podobieństwa do symboliki nazistowskiej w procesie tworzenia projektu koszulki”.

Federacja powiedziała, że traktuje tę sprawę „bardzo poważnie i pracuje nad „alternatywnym projektem” dla cyfry.

Numer 44 na koszulce przypominał wielu komentującym w mediach społecznościowych logo SS, paramilitarnej formacji nazistowskiej założonej przez Adolfa Hitlera.


Zobacz też: Mistrzostwa świata z aferą w tle. Niemcy próbują rozliczyć swój mundial w piłce nożnej


Mimo, że numer 44 nie jest obecnie używany przez męskie ani żeńskie drużyny niemieckie, oficjalny dostawca strojów Adidas pozwalał klientom personalizować koszulki z numerem od 00 do 99 oraz imieniem o maksymalnej długości 10 liter. Następnie obrazy wygenerowane przez sklep internetowy Adidasa były szeroko udostępniane w sieci.

Według Reutersa, wcześniej rzecznik prasowy Adidasa, Oliver Bruggen, powiedział niemieckim mediom, że gigant odzieżowy „zablokuje numer 44”, dodając:

– Jako firma aktywnie przeciwstawiamy się ksenofobii, antysemityzmowi, przemocy i nienawiści w każdej postaci – dodał.

Opcja personalizacji koszulek została usunięta ze stron internetowych Adidasa od wtorku, choć pozostaje ona dostępna dla strojów innych narodów.

DFB wprowadził nowe stroje dla drużyn męskich i żeńskich pod koniec marca. Drużyna męska zagrała w nowych koszulkach podczas meczu z Francją. Będą one noszone podczas Mistrzostw Europy UEFA 2024, które odbędą się tego lata w Niemczech.

Takim akcentem kończy się też współpraca DFB z Adidasem. Federacja ogłosiła dwa tygodnie temu, że Nike zastąpi Adidasa jako oficjalny dostawca ubrań niemieckiej drużyny piłkarskiej od 2027 roku. Adidas produkował stroje reprezentacji kraju od lat 50., podczas których męska drużyna piłkarska zdobyła cztery tytuły mistrza świata.

Oprac. Amelia Suchcicka

Czytaj także: