Trolejbusy Solarisa wzbogacą bezemisyjną flotę pojazdów komunikacji miejskiej ATM Milano w Mediolanie. W połowie listopada 2021 podpisano zamówienie na dostawę 50 sztuk Trollino 18. Wartość kontraktu to blisko 40 mln euro.
Pierwsze Trollino z nowej puli zamówienia trafi do Włoch pod koniec 2022 roku. Zamówienie 50 egzemplarzy Trollino 18 przez ATM Milano stanowi rozszeszenie umowy z 2018 roku, w ramach której Solaris dostarczył już 30 trolejbusów. To nie jedyny kontrakt dla włoskiego przewoźnika – w 2018 i 2019 roku zrealizowano również dostawę łącznie 165 autobusów elektrycznych Solaris Urbino electric.
Niskopodłogowe, przegubowe Trollino 18 to całkowicie bezemisyjne pojazdy. Do Mediolanu trafią modele wyposażone w silniki trakcyjne o mocy 160 kW każdy oraz baterie o pojemności 45 kWh. Trolejbusy będą mogły uzupełniać energię w bateriach podczas jazdy, gdy będą podłączone do sieci trakcyjnej. Ponadto, pojazdy będą mogły poruszać się na odcinku do 15 km bez konieczności podłączania do sieci trakcyjnej. Jest to przydatne w miejscach pozbawionych trakcji, np. w zabytkowej części miasta oraz w przypadku awarii. Na pokładzie przegubowych trolejbusów podróżować będzie mogło do 135 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących.
„Jesteśmy dumni z tego, że zeroemisyjne pojazdy Solarisa – których wraz z realizacją najnowszego zamówienia będzie już niemal 250 sztuk – z powodzeniem służą mieszkańcom stolicy Lombardii, znacząco przyczyniając się do redukcji spalin i ograniczania poziomu hałasu. Inwestycja w bezemisyjne pojazdy na taką skalę świadczy o tym, jak poważnie miasto podchodzi do wyzwania, jakim jest zielona transformacja transportu publicznego” – powiedział Alberto Fiore, dyrektor zarządzający Solaris Italia S.r.l.
Współpraca Solarisa z ATM Milano trwa od 2014 roku. Od tego czasu z fabryki w Bolechowie do Mediolanu wyjechało ponad 300 pojazdów, w tym ok. 200 trolejbusów i autobusów elektrycznych. Do końca 2030 roku, włoski przewoźnik planuje całkowicie zrezygnować z autobusów z silnikami diesla na rzecz pojazdów zeroemisyjnych w miejscu użytkowania.
Solaris jest dziś jednym z największych w Europie producentów autobusów. Założona w Polsce firma została sprzedana hiszpańskiej grupie CAF we wrześniu 2018 roku.
Posiada cztery zakłady produkcyjne: główna fabryka i siedziba jest w Bolechowie, dwa zakłady są też w Środzie Wielkopolskiej. Firma ma też halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.
Spirala cenowo-płacowa właśnie się materializuje w Polsce – uważa ekonomista