{"vars":{{"pageTitle":"Sprzedaż detaliczna w kwietniu o ponad 20% wyższa niż przed rokiem, ale w marcu kupowaliśmy więcej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dane","gospodarka","gus","konsumpcja","makroekonomia","polska","sprzedaz-detaliczna"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":138159}} }
300Gospodarka.pl

Sprzedaż detaliczna w kwietniu o ponad 20% wyższa niż przed rokiem, ale w marcu kupowaliśmy więcej

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu bieżącego roku wzrosła o 21,1 proc. w ujęciu rocznym i spadła o 7,7 proc. w porównaniu do marca – wynika z danych GUS. Ekonomiści wskazują, że podobnie jak przy produkcji, za wysoką dynamikę odpowiada zeszłoroczna baza, co oznacza, że w kolejnych miesiącach dynamika konsumpcji ulegnie stabilizacji.

Strukturę dynamiki sprzedaży detalicznej w formie graficznej uporządkowali ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Dane nie pozostawiają wątpliwości – największe odbicie odnotowała sprzedaż pojazdów, odzieży i obuwia, jako kategorie, które przed rokiem odnotowały spektakularne spadki.

Monika Kurtek z Banku Pocztowego spodziewa się podobnie wysokiego odczytu w maju i spowolnienia wzrostu w kolejnych miesiącach.

„Dwucyfrowy wzrost sprzedaży detalicznej najprawdopodobniej zanotowany zostanie jeszcze także w maju, choć już na mniejszą skalę w porównaniu do kwietnia, na co wpływać będzie otwieranie gospodarki i wzrost popytu, a także wciąż niska zeszłoroczna baza odniesienia. Dalsze miesiące będą upływać już raczej pod znakiem jednocyfrowych dynamik sprzedaży, ale powinny one nadal pozostać relatywnie wysokie. Konsumpcja, tym samym, będzie główną siłą napędową gospodarki i to właśnie ten czynnik – obok eksportu – windować będzie dynamikę PKB w górę” – napisała w komentarzu do danych główna ekonomistka Banku Pocztowego.

Długoletni trend sprzedaży detalicznej w Polsce wygląda natomiast tak:

Ekonomiści Citi Handlowego wskazują na jeszcze jeden istotny czynnik, który sprzyja konsumpcji – umiejętność dostosowania się konsumentów do istniejących warunków.

„Mimo, że restrykcje były zbliżone do tych sprzed roku, to zarówno polskie przedsiębiorstwa jak i konsumenci przystosowali się do zmienionych warunków. W obliczu optymizmu co do otwierania się gospodarki w kolejnych kwartałach przy postępującym programie szczepień, nastroje konsumentów były nieco lepsze, sprzyjając utrzymaniu wysokiego popytu na dobra trwałe” – piszą ekonomiści Citi.

GUS podał również, że udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej w Polsce ogółem wzrósł w kwietniu do 10,8 proc. z 9,5 proc. w marcu.

W 2020 roku Polacy kupili rekordową liczbę produktów ze znakiem Fairtrade