{"vars":{{"pageTitle":"Sprzedaż detaliczna w górę. Konsumenci częściej kupują przez internet","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-e-commerce","dane-gus","e-commerce","glowny-urzad-statystyczny","handel-detaliczny","najnowsze","sprzedaz-detaliczna","sprzedaz-w-internecie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 czerwca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740336}} }
300Gospodarka.pl

Sprzedaż detaliczna w górę. Konsumenci częściej kupują przez internet

W maju 2025 roku sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 4,4 proc. rok do roku w ujęciu realnym – podał Główny Urząd Statystyczny. To wynik zgodny z oczekiwaniami rynkowymi. Jednak w porównaniu z kwietniem sprzedaż spadła o 3,2 proc., co może być efektem kalendarza i wysokiej bazy z poprzedniego miesiąca.

Umiarkowany wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym

Jak wynika z danych GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju wzrosła o 4,4 proc. rok do roku, wobec wzrostu o 5 proc. w maju 2024 r. W ujęciu narastającym (styczeń-maj) wzrost wyniósł 3,5 proc. To mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (5,5 proc.).

Po korekcie sezonowej sprzedaż wzrosła o 2,9 proc. w skali roku i spadła o 2 proc. w ujęciu miesięcznym. To pokazuje, że łagodzenie tempa konsumpcji wciąż się utrzymuje.

Najmocniej rosła sprzedaż AGD i pojazdów

Największe wzrosty odnotowała sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu RTV i AGD (18,9 proc. w skalai roku), pojazdów samochodowych i części (15,7 proc.), a także farmaceutyków i kosmetyków (6 proc.). Nieco mniejsze, ale nadal wyraźne wzrosty zanotowano w grupie tekstylia, odzież i obuwie (4,7 proc.) oraz paliwa (4,9 proc.).

Na przeciwnym biegunie znalazły się towary z kategorii „pozostałe”, dla której sprzedaż spadła o 10,8 proc. rok do roku.

E-commerce coraz ważniejszy

W maju 2025 r. sprzedaż internetowa wzrosła o 6,2 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2024 r. Udział e-commerce w sprzedaży ogółem sięgnął 8,8 proc., wobec 8,6 proc. rok wcześniej.

Wzrost udziału zakupów online odnotowano w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5 proc. do 23,7 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 16,4 proc. do 17,3 proc.). Spadek wykazała natomiast grupa „prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – z 22,3 proc. do 19,2 proc.


Przeczytaj także: