{"vars":{{"pageTitle":"Streaming staje się zbyt drogi. Wzrost cen najczęstszą przyczyną rezygnacji z abonamentów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["abonament","deloitte","film","hbo","najnowsze","netflix","platforma-streamingowa","produkty-cyfrowe","spotify","streaming","uslugi-cyfrowe","wideo"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"4 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":637345}} }
300Gospodarka.pl

Streaming staje się zbyt drogi. Wzrost cen najczęstszą przyczyną rezygnacji z abonamentów

Dostęp do streamingu wideo w Polsce spadł w ciągu roku o 4 pkt proc. do 68 proc., a w przypadku muzyki utrzymuje się na tym samym poziomie (41 proc.), wynika z raportu Deloitte pt. „Digital Consumer Trends”. Dziś Polak posiada średnio 2,59 abonamentu w streamingu wideo, podczas gdy w 2021 r. było to 1,96.

Rynek usług streamingu wideo i muzyki rósł stopniowo od kilku lat. Obecnie zaczyna być widoczne pewne nasycenie usługami subskrypcyjnymi. Dostęp do streamingu wideo spadł w ciągu roku o 4 pkt proc. do 68 proc., a w przypadku muzyki utrzymuje się na tym samym poziomie (41 proc.) – podano w komunikacie dotyczącym raportu.

Z drugiej strony, w tym samym czasie ponownie zwiększyła się liczba subskrypcji filmowych w przeliczeniu na osobę. Dziś Polak posiada średnio 2,59 abonamentu, podczas gdy w 2021 r. było to 1,96. Jednocześnie rośnie odsetek osób, które decydują się na zakup nowej subskrypcji. Na przestrzeni 12 miesięcy zrobił tak co trzeci ankietowany, co oznacza 15-proc. wzrost rok do roku – dodano.

Zwiększyła się także grupa badanych, która wykupuje abonament po jego wcześniejszym anulowaniu – obecnie jest to 15 proc. respondentów. Takie działanie deklaruje co piąty ankietowany w wieku 18-25 lat, co wskazuje na poszukiwanie okazji korzystnych cenowo. Z roku na rok kurczy się za to grupa osób, które nie zmieniają abonamentów wideo (33 proc.), podczas gdy pozostali weryfikują posiadane subskrypcje, poszukując usług najlepiej odpowiadających ich potrzebom.

Subskrypcje stają się za drogie?

Penetracja rynku subskrypcji wideo jest w Polsce wysoka i znajduje się już niemal na takim poziomie jak w Wielkiej Brytanii. W streamingu wciąż obowiązuje zasada „content is king”, a żeby z niego korzystać, trzeba mieć dostęp do abonamentu. Jednak obecnie co piąta osoba rezygnująca z subskrypcji wideo w Polsce robi to z przyczyn finansowych – skomentował cytowany w komunikacie Ścibor Łąpieś, partner i lider obszaru Technology and Cyber M&A w Deloitte.

Optymalizacja posiadanych produktów cyfrowych, która jest aktualnie zjawiskiem obecnym na całym świecie w wielu segmentach rynku, wymusza zmianę strategii cenowej po stronie dostawców. W konsekwencji widzimy coraz więcej pakietów rodzinnych w Polsce czy inne ceny na rynkach azjatyckich – dodał.

Konsumenci weryfikują więc posiadane abonamenty w miarę zmian oferty, swoich preferencji czy możliwości finansowych. Poszukują również możliwości współdzielenia kont, aby zapewnić sobie dostęp do wielu platform streamingowych, zachowując określony poziom wydatków. Wśród użytkowników filmowych serwisów wideo średnio co trzeci współdzieli dostęp z osobą z przynajmniej jednego innego gospodarstwa domowego.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Z takiego rozwiązania najczęściej korzystają osoby najstarsze (43 proc. badanych w wieku 55-65 lat) i najmłodsze (39 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata). Jednocześnie jedna trzecia użytkowników nie ponosi opłat za korzystanie ze streamingu wideo lub pokrywa jedynie część kosztów dostępu.

Tymczasem co czwarty badany korzystający z serwisów filmowych (27 proc.), którego abonament jest opłacany spoza gospodarstwa domowego, deklaruje, że jest skłonny założyć lub przejąć subskrypcję na siebie w przypadku braku możliwości współdzielenia konta, wymieniono dalej w informacji.

Raport powstał na podstawie badania online przeprowadzonego przez agencję badawczą w dniach 4-16 sierpnia 2023 r. Na pytania odpowiadała reprezentatywna próba 2000 respondentów w wieku 18-65 lat.

Czytaj także: