{"vars":{{"pageTitle":"Szkoda im pieniędzy na bilet. Coraz więcej młodych jeździ na gapę","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autobusy","bilety","dlugi","gapowicze","kary","komunikacja-miejska","krd","mlodziez","najnowsze","niezaplacone-kary","polska"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"13 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":596138}} }
300Gospodarka.pl

Szkoda im pieniędzy na bilet. Coraz więcej młodych jeździ na gapę

Zadłużenie Polaków z tytułu kar za jazdę bez biletu komunikacją miejską wynosi 499,5 mln zł, co oznacza spadek o blisko 3 proc. rok do roku, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD).

Jednocześnie rośnie liczba młodych osób jeżdżących na gapę – 5 lat temu niezapłacone mandaty miało 7,6 tys. osób w wieku do 25 lat, obecnie jest ich ponad 6-krotnie więcej, bo 48,3 tys., z długiem na 41,7 mln zł.

Zaległości za niezapłacone mandaty za jazdę bez ważnego biletu ma obecnie 368,6 tys. Polaków. Duża część z nich to „recydywiści” – w KRD mają ponad 1 mln zobowiązań z tego tytułu. Średnio na jednego gapowicza przydają trzy niezapłacone kary i 1,3 tys. zł do spłacenia.

Dlaczego jeździmy bez biletów?

Jak wynika z badania „Gapowicze w komunikacji miejskiej 2023″ przeprowadzonego w maju 2023 r. przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów, najczęstszym powodem jazdy na gapę jest przeoczenie daty ważności biletu i zapominalstwo. Deklaruje tak 54 proc. osób jeżdżących komunikacją miejską.

Na drugim miejscu znajduje się pośpiech, brak czasu na zakup biletu, podawany przez 49 proc. ankietowanych, a na trzecim brak możliwości zakupu biletu za gotówkę (35 proc.).

Wśród najmłodszej grupy gapowiczów, w wieku 15-25 lat, więcej niż przeciętnie, bo 63 proc., zapomina o przedłużeniu lub kupnie uprawnień do jazdy, 50 proc. deklaruje, że jeździ, nie płacąc, bo kontrole biletów są rzadkie, a 47 proc. wskazuje na pośpiech. 4 na 10 młodych Polaków stwierdza, że po prostu szkoda im pieniędzy na bilet.

– Długi za nieopłacone mandaty za jazdę na gapę ma 48,3 tys. osób w wieku do 25 lat. Ich łączne zaległości opiewają na 41,7 mln zł. W sumie mają 107,9 tys. przeterminowanych zobowiązań finansowych z tego tytułu. Choć liczba nieopłaconych mandatów najszybciej rośnie wśród najmłodszych, to wciąż najwyższe łączne kwoty do oddania mają osoby w wieku 26-35 lat oraz 36-45 lat. Dług pierwszej z tych grup wynosi prawie 150 mln zł, a drugiej 141,8 mln zł – czytamy w badaniu.


Zobacz też: PKP IC chce sprzedawać bilety w sklepach, kioskach i stacjach benzynowych


Natomiast gapowicze, którzy przekroczyli 56 r.ż., do zwrotu mają 73,8 mln zł, ale jest to grupa, w której liczba dłużników spada. Obecnie wynosi 56,6 tys. osób, podczas gdy jeszcze 5 lat temu było ich ponad 60 tys.

Ogólnopolskie badanie „Gapowicze w komunikacji miejskiej 2023″ zostało przeprowadzone w maju 2023 r. przez IMAS International na zlecenie KRD, na grupie 1012 Polaków w wieku 15-70 lat, w których w miejscu zamieszkania, pracy lub nauki funkcjonuje płatna komunikacja miejska.

To też może Cię zainteresować: