{"vars":{{"pageTitle":"Sztuczna inteligencja w polskich firmach. Już 15% korzysta z AI, a może być więcej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ai","cyfryzacja","duze-przedsiebiorstwa","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","najnowsze","nowe-technologie","sztuczna-inteligencja","technologia"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"26 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":598281}} }
300Gospodarka.pl

Sztuczna inteligencja w polskich firmach. Już 15% korzysta z AI, a może być więcej

Z technologii AI korzysta 15 proc. firm we Polsce, a 13 proc. planuje je wdrożyć do końca 2023 roku. Globalnie blisko 4 na 10 firm korzysta z tego typu rozwiązań, wynika z badania KPMG w Polsce. W Polsce sztuczna inteligencja wykorzystywana jest najczęściej w marketingu, produkcji i planowaniu łańcucha dostaw.

Według badania przeprowadzonego w partnerstwie z Microsoft pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, 6 na 10 firm, które wykorzystują AI w swojej działalności, nie monitoruje efektywności jej wdrożenia.

Wśród najczęściej wdrożonych w firmach w Polsce technologii znalazły się rozwiązania mobilne i komputerowe wspomaganie procesu decyzyjnego. Duże nadzieje firmy pokładają w usługach chmurowych, których wykorzystanie wzrosło na przestrzeni ostatniego roku. Warto podkreślić, że przedsiębiorstwa w Polsce na pierwszym miejscu stawiają klienta – potwierdza to fakt, że najczęściej używanym systemem informatycznym okazał się CRM, który służy do zarządzania relacjami z klientem – czytamy w komunikacie.

Wśród respondentów, którzy wdrożyli sztuczną inteligencję, połowa wykorzystuje AI do wspomagania działań marketingowych. 46 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że używa sztucznej inteligencji w obszarze produkcji, a 42 proc. korzysta z niej także w procesie kontrolowania łańcucha dostaw.

23 proc. firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami, co – według autorów raportu – jest zastanawiające, ponieważ zwrot z inwestycji w AI w tym obszarze jest największy i najszybszy.


Czytaj również: Sztuczna inteligencja ma oko na klienta. Tak handlowcy wykorzystują SI do zwiększania sprzedaży


Użycie AI w firmie może okazać się skuteczne

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywane są w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (25 proc.) oraz life sciences (21 proc.). Organizacje, które wdrożyły narzędzia oparte na AI w zdecydowanej większości (62 proc. wskazań) nie monitorują efektywności jej wdrożenia, jednak spośród organizacji, które takie wskaźniki posiadają wszystkie deklarują, że prowadzone działania są skuteczne, podano.

Inwestycja w sztuczną inteligencję przynosi korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne. AI pomaga w zwiększeniu wydajności pracy i poprawie jakości produktów lub usług, osiągnięciu lepszych wyników finansowych oraz wzmacnianiu konkurencyjności. Jednocześnie, sztuczna inteligencja pomaga przedsiębiorstwom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju, poprzez redukcję zużycia energii i materiałów, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawę efektywności wykorzystania zasobów naturalnych – powiedział dyrektor, Data Science & AI Leader w KPMG w Polsce Łukasz Dylewski, cytowany w komunikacie.

Niestety polski rynek znajduje się zdecydowanie poniżej poziomu globalnego w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji. Jedynie 15 proc. ankietowanych organizacji potwierdziło inwestycje w AI, podczas gdy średnia globalna wypada w okolicach 35 – 37 proc., co pokazuje skalę niewykorzystanego jeszcze potencjału – dodał Dylewski.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) w lutym 2023 roku.

Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników.

Polecamy również: