{"vars":{{"pageTitle":"Szybka kolej z Warszawy do Łodzi ma ruszyć za 6 lat. Zaczynają się prace przygotowawcze","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","kdp","koleje-duzych-predkosci"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"7 czerwca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":145085}} }
300Gospodarka.pl

Szybka kolej z Warszawy do Łodzi ma ruszyć za 6 lat. Zaczynają się prace przygotowawcze

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła dziś kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h już za 6 lat – twierdzi firma.

Podpisana w poniedziałek (7 czerwca) umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka na trasie Warszawa – CPK – Łódź.

Tak zwany STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla spółki CPK wykona konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis, wyłonione w drodze przetargu. Umowa ma wartość prawie 25 mln zł.

Studium, na które podpisana została umowa, wskaże między innymi dokładny przebieg trasy linii kolejowej oraz parametry techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wykonawca na sporządzenie dokumentu będzie miał około 10 miesięcy.

Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 roku.

Według zamysłu władz, pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie) z prędkością do 250 km/ godz.

Inwestycje kolejowe planowane do zrealizowania do Centralnego Portu Komunikacyjnego to łącznie prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność).

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.