{"vars":{{"pageTitle":"Tak się zmienił e-commerce w 2023 roku. Na topie: ekologia, bezpieczeństwo danych, personalizacja zakupów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["e-commerce","e-handel","najnowsze","paypal","sztuczna-inteligencja","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"28 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":650361}} }
300Gospodarka.pl

Tak się zmienił e-commerce w 2023 roku. Na topie: ekologia, bezpieczeństwo danych, personalizacja zakupów

W branży e-commerce nastąpiło w 2023 r. kilka zmian. Konsumenci stali się bardziej świadomi ekologii, zwracając jednocześnie większą uwagę na ceny i bezpieczeństwo. Firmy, które zdołały dostosować się do oczekiwań konsumentów wprowadziły innowacje, takie jak wirtualne doświadczenia.

Nawyki konsumenckie wciąż ewoluują, zmienia się wraz z nimi cała branża e-commerce. Firma Paypal wyłoniła 5 trendów, które wpłynęły na kształtowanie krajobrazu handlu online w 2023 roku, odmieniając zarówno doświadczenia zakupowe klientów, jak i strategie firm.

1. Wirtualne doświadczenia zakupowe

Pierwszym zauważalnym trendem są immersive – wirtualne doświadczenia zakupowe, które stały się powszechne dzięki rozszerzonej rzeczywistości i rzeczywistości wirtualnej. Współpraca firm takich jak BMW Group, IKEA czy H&M z gigantami technologicznymi, w tym Meta, Google czy Qualcomm, pozwoliła na poprawę personalizacji zakupów. Dzięki tym technologiom konsumenci mogą teraz przed zakupem sprawdzić, jak produkt będzie wyglądał np. w ich przestrzeni domowej lub na ich sylwetce. Ta innowacja minimalizuje tym samym ryzyko, redukując koszty zwrotów.


Zobacz też: Sztuczna inteligencja wybierze prezenty na Święta. Pomoże też w zakupach online


2. Marki niezwiązane z gamingiem wchodzą w streaming

Kolejny trend to zaangażowanie marek w streaming. W 2023 roku zauważalne było odejście od strategii omnichannel, czyli szeregu rozwiązań mających na celu dostarczanie wysokiej jakości doświadczeń. Zamiast tego widać było bardziej ukierunkowane podejście, które ma na celu zaangażowanie młodych ludzi z pokolenia Z. Licząc na wywołanie emocji i zachęcenie klientów do nowych doświadczeń, marki takie jak np. H&M czy Shopify nawiązały współpracę z producentami gier online i platformami streamingowymi, której celem jest bezpośrednie włączenie kupujących w doświadczenie marki i wzmocnienie poczucia radości, a tym samym napędzanie działań zakupowych

3. Ekologia, ale tylko w dobrej cenie

W tym roku analitycy Paypal zauważyli, że konsumenci chcą kupowac ekologicznie, zaczęli również szukać bardziej przystępnych cenowo alternatyw. Firmy, jak The Hoxton czy FutureCard stosują różnorodne strategie, takie jak nagrody dla ekologicznych wyborów czy częściowe zwroty pieniędzy za zakupy niskoemisyjnych produktów, aby promować zrównoważoną konsumpcję.

4. Naprawa zamiast wymiany

Kolejny hit tego roku, to rosnąca popularność napraw zamiast wymiany. To zjawisko jest zauważalne w działaniach marek takich jak Nokia, Nike i Zara. Marki te oferują narzędzia i usługi, które pozwalają klientom przedłużyć żywotność produktów, wspierając jednocześnie ruch DIY („zrób to sam/a”).

5. Bezpieczeństwo

Ostatnim, choć na pewno nie mniej ważnym trendem, jest bezpieczeństwo. Tegoroczne światowe straty związane z oszustwami online osiągnęły 48 miliardów dolarów. Z tego powodu, firmy coraz częściej korzystają z narzędzi cyfrowych, big data i współpracy z zaufanymi operatorami finansowymi, aby zabezpieczyć dane klientów i transakcje.

(Oprac. Amelia Suchcicka)

Czytaj także: