Tarcza finansowa PFR 2.0 rozpoczęła nabór wniosków 15 stycznia. Jak firmy mają rozliczać otrzymane z niej subwencje?
Tarcza finansowa PFR 2.0 jest skierowana do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zakłada pomoc w formie dotacji dla mikroprzedsiębiorstw i w formie dopłat do niepokrytych kosztów stałych dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Kto może otrzymać wsparcie z tarczy finansowej PFR 2.0?
Tarcza finansowa PFR jest skierowana do przedsiębiorstw szczególnie dotkniętych skutkami pandemii. Obejmuje firmy, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.
Wsparcie może otrzymać przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o Prawie Przedsiębiorców, a zatem: osoba fizyczna; osoba prawna; jednostka organizacyjna, niebędąca osobą prawną, której przyznano zdolność prawną; wykonująca działalność gospodarczą, wspólnik spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez niego działalności gospodarczej; spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja – jeżeli prowadzą działalność gospodarczą.
Kody PKD
Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami wsparciem objęte są 54 branże opisane kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (kody PKD).
Listę podstawowych 45 branż pierwotnie objętych pomocą wraz z kodami znaleźć można pod tym linkiem. Od lutego dodatkowo wsparciem objętych zostało kolejnych 9 branż.
Na co wydać subencję z Tarczy 2.0?
Subwencja finansowa z PFR Tarczy 2.0 ma charakter pomocy operacyjnej, tj. środki przeznaczane są na pokrycie kosztów i wydatków prowadzonej przez beneficjenta działalności gospodarczej. Co to znaczy? Subwencja finansowa może zostać przeznaczona na wszelkie wydatki związane z działalnością gospodarczą, czyli:
- na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników
- na zakup towarów i materiałów
- na pokrycie kosztów usług
- na spłatę przeterminowanych i bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego – uwaga: obowiązuje zakaz przedpłacania kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów
- na pokrycie czynszu najmu nieruchomości użytkowanej na cele
prowadzenia działalności gospodarcze - wszelkich zobowiązań publicznoprawnych oraz amortyzacji środków trwałych niezbędnych do prowadzenia bizensu.
Na co nie wydawać subencji z Tarczy 2.0?
Środki z subwencji finansowej nie mogą zostać przeznaczone na:
- odprawy i inne świadczenia związane z zakończeniem relacji prawnych pomiędzy przedsiębiorcą, a zatrudnionymi przez niego odsobami
- nagrody, premie, udziały w zysku oraz inne świadczenia uznaniowo wypłacane pracownikom przez przedsiębiorcę poza wynagrodzeniem podstawowym, wynagrodzeniem chorobowym lub wynagrodzeniem za czas przestoju
- transfer subwencji na rzecz właścicieli lub podmiotów powiązanych z beneficjentem
- przedpłacanie kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów
- finansowanie transakcji nabycia (przejęcia) w sposób bezpośredni lub pośredni, w części lub całości, innego podmiotu – nie można z subwencji przejmować innych przedsiębiorstw
W jaki sposób będzie to kontrolowane?
PFR uprawniony jest do kontrolowania sposobu wydatkowania subwencji finansowej przez beneficjenta i w tym zakresie może korzystać z informacji udostępnionych przez organy publiczne, w tym Ministra Finansów lub Krajową Administrację Skarbową.
W przypadku, gdy ustali, że beneficjent wydatkował subwencję w sposób sprzeczny z umową lub regulaminem, będzie uprawniony do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia i żądania zwrotu całości subwencji finansowej.