{"vars":{{"pageTitle":"UOKiK bierze się za firmy ubezpieczeniowe. Jest kara, będą rekompensaty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["finanse","finanse-osobiste","firmy-ubezpieczeniowe","najnowsze","polisa","ubezpieczenia","uokik"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"20 lutego 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":493340}} }
300Gospodarka.pl

UOKiK bierze się za firmy ubezpieczeniowe. Jest kara, będą rekompensaty

Ograniczali prawa konsumentów i wykorzystywali ich finansowo. Teraz Generali Życie TU ma do przełknięcia karę w wysokości 11,2 mln zł a TU Allianz Życie wypłaci poszkodowanym rekompensaty.

To efekt postępowania, jakie wszczął wobec obu firm Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się umowom ubezpieczeniowym, które ze swoimi klientami zawarły spółki Generali Życie TU oraz TU Allianz Życie. Okazało się, że w obydwu przypadkach stosowane były klauzule niedozwolone, które dotyczyły opłat w ubezpieczeniach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (ufk).

Kara dla Generali Życie TU

W latach 2016-2018 Generali Życie Towarzystwo Ubezpieczeń oferowało wieloletnie umowy o ubezpieczenie na życie z ufk o nazwie Pro Familia. Jednak, jak poinformował UOKiK, w przypadku tego produktu postanowienia umowne określające tzw. opłaty alokacyjne były niedozwolone.

Jak to wyglądało w praktyce? Spółka w pierwszych dwóch latach obowiązywania umowy pobierała – w zależności od wieku ubezpieczonego – od 50 do 80 proc. składki regularnej. Niezależnie od tego przedsiębiorstwo narzucało kilka innych opłat, np. administracyjną, operacyjną czy za ryzyko.

– Postanowienia określające mechanizm pobierania opłat alokacyjnych miały zniechęcać konsumentów do odstąpienia od umowy. Ryzyko utraty znacznej części zgromadzonych oszczędności mogło skłaniać ubezpieczonych do kontynuowania umów, mimo że chcieliby się z nich wycofać. W ten sposób spółka ograniczała konsumentom prawo do rozwiązania umowy – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, cytowany w komunikacie urzędu.

– Niedopuszczalne jest także przerzucanie na konsumentów kosztów, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej – dodaje Chróstny.

UOKiK nałożył karę na firmę w wysokości prawie 11,2 mln zł.

Teraz spółka musi też poinformować klientów o decyzji i jej skutkach, czyli o tym, że zakwestionowane klauzule należy traktować tak, jakby ich nie było w umowie. Po uprawomocnieniu się decyzji poszkodowani będą mogli się na nią powoływać w sądzie przy dochodzeniu roszczeń.

TU Allianz Życie wypłaci rekompensaty

Allianz Życie ma na sumieniu klauzule modyfikacyjne umożliwiające podwyżki różnych opłat. Chodzi np. o opłaty administracyjne, alokacyjne, manipulacyjne, za zarządzanie i administrację ufk. Spółka dała sobie także prawo do zwiększania składki regularnej przy jednoczesnym zachowaniu lub nawet obniżeniu sumy ubezpieczenia. Oczywiście było to działanie bezprawne.

Pierwsza na nieprawidłowości zwróciła uwagę Komisja Nadzoru Finansowego i to ona zainteresowała sprawą UOKiK.

– W momencie zawierania umowy konsument musi otrzymać jasne, dokładne i jednoznaczne informacje na temat zasad wprowadzania przez przedsiębiorcę ewentualnych podwyżek. W tym przypadku tak nie było – wyjaśnia szef UOKiK.

– W umowach nie były sprecyzowane przesłanki wzrostu opłat, spółka wskazywała tylko na niedookreślone wskaźniki, które będzie brała pod uwagę. Ponadto, nie została zachowana równowaga stron – umowy nie przewidywały analogicznych obniżek opłat w przypadku spadku tych wskaźników. Tego rodzaju postanowienia naruszają dobre obyczaje i zbiorowe interesy konsumentów – dodaje.

TU Allianz Życie uniknęło kary finansowej. Zobowiązało się, że przestanie stosować niedozwolone postanowienia, poinformuje o nich konsumentów i wypłaci poszkodowanym rekompensaty.

Rekompensaty przysługują uczestnikom grupowych ubezpieczeń na życie z ufk, którym na mocy zakwestionowanych klauzul podniesiono w rocznicę ubezpieczenia koszty ochrony ubezpieczeniowej lub za ryzyko śmierci. Poszkodowani otrzymają zwrot pieniędzy wynikających z podwyżek składki (pobranych od 17 kwietnia 2016 r. do dnia zaniechania praktyki).

Polecamy: