BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pocztowy: zdaniem UOKiK-u, te dwa banki utrudniały dostęp do wakacji kredytowych. Teraz muszą zapłacić spore kary.
BNP Paribas i Bank Pocztowy ukarane za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał, że banki bezprawnie ograniczały w bankowości elektronicznej możliwość złożenia wniosków o wakacje kredytowe. Nałożył na nie kary w łącznej wysokości blisko 3 mln zł.
Problemy z wnioskami
Wakacje kredytowe pozwalały na odłożenie w czasie zapłaty ośmiu rat kredytu hipotecznego. Rozwiązanie to zostało wprowadzone w 2022 roku jako pomoc dla osób borykających się ze spłatą kredytu. Więcej pisaliśmy o nim tutaj.
Z wakacji kredytowych można było skorzystać, zawieszając maksymalnie:
- 2 raty w okresie 1 sierpnia – 30 września 2022 r.;
- 2 raty w okresie 1 października – 31 grudnia 2022 r.;
- 4 raty w 2023 roku – po jednej racie w każdym z kwartałów.
Jak podaje UOKiK, BNP Paribas początkowo w systemie bankowości elektronicznej umożliwiał złożenie wniosku tylko na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. Zaniechał tej praktyki 8 września 2022 r.
Natomiast Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. dopuszczał w swoim systemie bankowości elektronicznej jedynie wnioski na zawieszenie maksymalnie 4 rat w 2022 r.,/na jednym wniosku mogły być to wyłącznie następujące po sobie miesiące, podał Urząd.
– Praktyki banków powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – powiedział o decyzji urzędu prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kara dla BNP Paribas Bank Polska to ponad 2,7 mln zł. Dla Banku Pocztowego – ponad 230 tys. zł. Po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK oba banki będą też musiały opublikować je na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
Kontrole nadal trwają
Od początku obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych UOKiK monitoruje, jak banki o nich informują i je realizują. Konsumenci skarżyli się m.in. na to, że banki uniemożliwiają im wnioskowanie o wakacje kredytowe na jednym formularzu na wszystkie przewidziane prawem 8 okresów.
Po wezwaniach prezesa UOKiK większość banków wycofała się z takich praktyk. Tym, które tego nie zrobiły, prezes Urzędu postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.