{"vars":{{"pageTitle":"UOKiK wszczyna postępowania wobec Play i Plusa. W tle reklamy technologii 5G","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["5g","branza-telekomunikacyjna","cyfrowy-polsat","nowe-technologie","play","polkomtel","sieci-komorkowe","telekomunikacja"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"7 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":258235}} }
300Gospodarka.pl

UOKiK wszczyna postępowania wobec Play i Plusa. W tle reklamy technologii 5G

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtela, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play, w związku z kampaniami marketingowymi dotyczącymi wprowadzenia technologii 5G.

Klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie technologii 5G, mimo że posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje Internet w prędkości 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii. Prezes UOKiK zweryfikuje w postępowaniach wyjaśniających czy sytuacje opisane przez konsumentów miały miejsce, podano.

„Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. Technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych – to wzbudza zainteresowanie konsumentów. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Jak zaznaczono, postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy i jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Kolejnym krokiem może być wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Play jest czołowym operatorem telefonii komórkowej w Polsce.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel tworzą zintegrowaną grupę medialno-telekomunikacyjną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza. Akcje Cyfrowego Polsatu są notowane na GPW od 2008 r