{"vars":{{"pageTitle":"Żabka, Dino, Selgros pod lupą UOKiK. Urząd tropi niewłaściwe opłaty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dino-polska","handel","najnowsze","selgros","sieci-handlowe","uokik","urzad-ochrony-konkurencji-i-konsumentow","zabka","zakupy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"6 lipca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":323031}} }
300Gospodarka.pl

Żabka, Dino, Selgros pod lupą UOKiK. Urząd tropi niewłaściwe opłaty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdzi, czy trzy sieci handlowe Żabka, Dino i Selgros, mogą wykorzystywać przewagę wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.

UOKiK ma zastrzeżenia do niektórych opłat pobieranych od kontrahentów przez sieci Żabka Polska, Dino Polska oraz Transgourmet Polska – właściciela sieci Selgors Cash & Carry. Wcześniej postępowania wyjaśniające zostały wszczęte w sprawie praktyk spółek Auchan Polska i Carrefour.

Prezes UOKiK prowadzi obecnie badanie rynku, w którym sprawdza m.in. czy warunki usług świadczonych przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych mogą być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.

Chodzi o wykonywanie na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń, związanych ze sprzedażą towarów, np. z zakresu marketingu czy logistyki. Sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju opłaty okołosprzedażowe.

Prezes UOKiK sprawdzi praktyki wszystkich trzech grup, natomiast wobec Dino Polska i Transgourmet Polska ma dodatkowe uwagi. To firmy, które pobierają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty za transport produktów ze swoich magazynów centralnych do poszczególnych sklepów.

Tymczasem centralny system dystrybucji towarów jest jednak nieodłączną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny one ponosić we własnym zakresie, ocenia urząd. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów.

Ponadto zakres niektórych usług świadczonych przez trzy spółki na rzecz dostawców może być określany w niejasny sposób.

– Niedopuszczalna jest sytuacja, w której dostawcy muszą płacić za czynności, które stanowią integralną część działalności sieci lub nie wiedzą, jakie konkretne działania będą realizowane przez większego kontrahenta na ich rzecz. Takie praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Sprawdzamy, czy właśnie tak jest w przypadku Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska – mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Jeśli jednak w trakcie potwierdzi się, że sprawdzane praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty przedsiębiorcom.

Organizatorom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu. Za podobne praktyki Prezes Urzędu nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash. Ponadto UOKiK przygotowuje raport dotyczący opłat za usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych.

Kary dla gwiazd Instagrama. UOKiK bierze się za internetowych celebrytów