{"vars":{{"pageTitle":"USA wciąż jednym z kluczowych partnerów gospodarczych Polski - ale jest im daleko do Niemiec","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["handel-miedzynarodowy","inwestycje","main","makroekonomia","nowe-technologie","usa"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"24 czerwca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":57449}} }
300Gospodarka.pl

USA wciąż jednym z kluczowych partnerów gospodarczych Polski – ale jest im daleko do Niemiec

Jak istotnym partnerem gospodarczym są dla Polski Stany Zjednoczone w dobie rosnącej roli Chin w światowym handlu i coraz ściślejszej współpracy Polski z państwami Unii Europejskiej?

Prezydent Andrzej Duda wybrał się z wizytą za Ocean Atlantycki, by spotkać się ze swoim amerykańskim odpowiednikiem Donaldem Trumpem.

„Cieszę się, że to spotkanie będzie okazją do wzmocnienia więzi sojuszniczych i budowania dalej relacji ze Stanami Zjednoczonymi. Przede wszystkim relacji gospodarczych, bo to jest bardzo ważne”powiedział podczas wizyty prezydent Duda.

Jak ścisłe są obecnie te relacje?

USA ważnym, ale nie kluczowym partnerem handlowym

Stany Zjednoczone są obecnie ważnym, ale nie najważniejszym polskim partnerem jeśli chodzi o handel międzynarodowy.

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w 2019 roku USA zarówno pod względem importu, jak i eksportu towarów i usług były ósmym najważniejszym partnerem handlowym Polski.

Ich udział w strukturze polskiego eksportu wyniósł w zeszłym roku 2,87 proc. a w strukturze importu – 3,25 proc. (w obydwu przypadkach mniej niż np. Holandia i Rosja).

W ciągu lat rola USA jako handlowego partnera nieznacznie, lecz sukcesywnie malała – jeszcze w 2000 roku amerykański eksport odpowiadał za 3,1 całej struktury eksportu z Polski, a import – za 4,4 proc. struktury importu.

Znaczenie amerykańskich inwestycji

Jednak istnieje inny obszar, w którym Amerykanie zdecydowanie pozostają kluczowym graczem – są to inwestycje.

Zgodnie z danymi firmy KPMG i Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, w 2018 roku USA odpowiedzialne były za 11 proc. wartości wszystkich inwestycji zagranicznych w naszym kraju – tylko 1 pkt. proc. więcej, niż Francja.

Większe znaczenie dla nas pod tym względem miały tylko Niemcy (21 proc.).

Suma amerykańskiego kapitału ulokowanego w Polsce odpowiada według KPMG 4 proc. wartości całego polskiego PKB, a suma zainwestowanych przez amerykańskie firmy w naszym kraju środków to niespełna 63 mld dolarów.

Co więcej, wartość inwestycji przez nie dokonywanych systematycznie rośnie – w latach 2010-2018 w sumie aż o 2/3.

W ostatnim czasie także amerykańscy giganci z branży technologicznej podjęli kolejne decyzje o dużych inwestycjach na terenie Polski.

Microsoft ogłosił na początku maja plan budowy w Polsce pierwszego w regionie Europie Środkowo-Wschodniej centrum danych. Wartość całego projektu inwestycyjnego firmy w naszym kraju ma przekroczyć 1 mld dolarów.

Z kolei dziś Google podał informacje, że zainwestuje około 2 mld dolarów – również w budowę centrum danych w naszym kraju.

Nie bez znaczenia pozostaje także wielkość zatrudnienia amerykańskich firm w Polsce – według danych KPMG i AmCham, 1,5 tys. obecnych w Polsce firm z USA zatrudnia w sumie 267 tys. osób.

Pomimo więc stopniowo malejącej roli USA jako partnera handlowego Polski, Stany Zjednoczone pozostają kluczowym  – tuż po Niemczech i na równi z Francją – partnerem gospodarczym dla naszego kraju.


Czytaj także: Sprzedaż detaliczna w USA wzrosła w maju najmocniej w historii