{"vars":{{"pageTitle":"Usługi ratunkiem dla polskich centrów handlowych. Nikt nie chodzi już do sklepów oglądać","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centra-handlowe","najnowsze","spadek","uslugi","wyniki-badan","zysk"],"pagePostAuthor":"Zuzanna Cichowska","pagePostDate":"6 lutego 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":671558}} }
300Gospodarka.pl

Usługi ratunkiem dla polskich centrów handlowych. Nikt nie chodzi już do sklepów oglądać

Sieci handlowe i usługowe odnotowały w 2023 roku zysk 4,1 proc. rok do roku według Retail Institute w Polsce. Zmiany trendów konsumenckich stają się motorem do rozszerzenia analizy rynku.

W 2023 roku centra handlowe odnotowały wzrost obrotów (+4,1 proc. rok do roku) i frekwencji (2,5 proc. rok do roku). Oznacza to, że odwiedzamy centra handlowe, aby zrealizować konkretne cele zakupowe. Rzadziej natomiast kończymy wizyty jedynie na oglądaniu sklepów. Wyniki centrów handlowych średniej wielkości, które przy niewielkim wzroście frekwencji na poziomie (+1,4 proc. rok do roku) zanotowały największą sprzedaż. Zamknęły one rok z zyskiem +5,5 proc. – powiedziała prezes Retail Institute Anna Szmeja, cytowana w komunikacie.

Z naszych analiz jednoznacznie wynika, że klienci coraz mniej wydają w centrach handlowych na artykuły spożywcze, modę i elektronikę. O tym, czy kupują tych kategorii więcej poza nimi, będziemy wiedzieć wiosną tego roku po wdrożeniu analiz we wszystkich kanałach sprzedaży. Może kupujemy więcej w sieci, może w retail parkach i dyskontach. Co, jeżeli mamy do czynienia ze zmianą postaw i zachowań np. spowodowanych starzeniem się społeczeństwa czy wzrostem postaw proekologicznych? Zatem czy podejmowane dziś przez firmy decyzje opierają się na właściwych założeniach? Jest wiele pytań, na które już niebawem będziemy umieli jednoznacznie odpowiedzieć – dodała.

Największy wzrost w usługach

Z badania Retail Institute wynika, że najlepsze obroty w 2023 roku uzyskały usługi związane ze zdrowiem i urodą (+35,2 proc.) oraz takie jak: naprawa obuwia, usługi krawieckie, pakowania prezentów, biura podróży, ubezpieczenia (+21,5 proc.). Dochody w branży rozrywkowej znacząco wzrosły (+20,4 proc.).

Ponadto wzrosty odnotowały sklepy z książkami i multimediami (9,8 proc.), kawiarnie i restauracje (+9,6 proc.). Kolejno branże w kategorii: zdrowie i uroda (+6,8 proc.) oraz dom i ogród i (+2,4 proc.) zyskały w 2023 roku. Sklepy z ofertą mody (+0,8 proc.) odnotowały nieznaczny sukces. Najchętniej kupowanymi produktami była: galanteria skórzana (+11, 8 proc.) oraz moda i artykuły dla dzieci oraz kobiet w ciąży (+11,2 proc.).

Straty w branży spożywczej

Największy spadek obrotów w 2023 roku zanotowały specjalistyczne sklepy spożywcze (-8,6 proc.). Następnie duże straty poniosła branża elektroniczna (-3,7 proc.). Sklepy odzieżowe poniosły ogólne spadki niezależnie od przeznaczenia ubioru. Najmniej zysków odnotowano w modzie damskiej (-2,9 proc.) oraz męskiej (-1,7 proc.).


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Nowe trendy w handlu 

Retail Institute od wielu miesięcy obserwuje trend, który staje się coraz bardziej zauważalny w centrach handlowych. Na podstawie ich badań wynika, że usługi są gałęzią dominującą, których nie da się wyprzeć przez sprzedaż internetową. To one według ekspertów stają się motorem handlu i motywacją do odwiedzin, podkreślono także.

Duża dynamika zmian i zachowań zakupowych stała się dla nas inspiracją do rozszerzenia analiz i patrzenia na handel jako całość. Dzięki połączeniu danych z centrów jak i sieci handlowych oraz z systemów transakcyjnych, wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz AI (sztuczna inteligencja) będziemy wspierać naszych partnerów w zrozumieniu trendów i zjawisk, które mają bezpośrednie przełożenie na ich biznes. Otwieramy się na rozmowy z firmami z sektora eCommerce, ale również retail parkami czy sklepami typu convenience, które dzięki ogromnym inwestycjom w nowe technologie oraz kapitał ludzki podgryzają coraz więcej kategorii kojarzonych do tej pory głównie z galeriami handlowymi – powiedziała Szmeja.

Retail Institute to ośrodek dialogu, badań i analiz – przestrzeń do dyskusji dla ekspertów branży handlu detalicznego i nieruchomości komercyjnych.

Polecamy: