{"vars":{{"pageTitle":"Na których trasach kolejowych podróżowaliśmy najchętniej? Warszawa liderem","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kolej","transport","transport-kolejowy","urzad-transportu-kolejowego","utk"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"6 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":312432}} }
300Gospodarka.pl

Na których trasach kolejowych podróżowaliśmy najchętniej? Warszawa liderem

Czy kolej jest konkurencyjna wobec samochodów i innych rodzajów transportu zbiorowego? Które trasy były najpopularniejsze w 2020 roku? Na te pytania odpowiada najnowszy raport Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

W opracowaniu przygotowanym przez Urząd Transportu Kolejowego analizie poddano 33 trasy między miastami powyżej 100 tys. mieszkańców. Dla poszczególnych tras porównany jest czas i koszt przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Opracowanie „Konkurencyjność kolei” obejmuje przekazane przez przewoźników dane za rok 2020, a oferta przewozowa została zaktualizowana wg stanu na luty 2022 r.

W 2020 r. największą liczbę pasażerów przewieziono w relacji Warszawa – Łódź. Komunikacja kolejowa pomiędzy tymi dwoma miastami od lat odnotowuje bardzo dobre wyniki przewozowe, na co wpływ ma zarówno wielkość obu miast, jak również dostępność komunikacyjna. Transport kolejowy jest bardzo chętnie wybierany przez mieszkańców Łodzi ze względu na atrakcyjny czas przejazdu oraz stabilną ofertę przewozową.

Ponad milion pasażerów przewieziono w 2020 r. również w bezpośredniej relacji Warszawa – Kraków. Aż siedem spośród dziesięciu najpopularniejszych relacji w kraju obejmuje Warszawę.

Z kolei wśród dziesięciu najpopularniejszych relacji w kraju z wyłączeniem podróży z i do stolicy, warto wyróżnić połączenia z Wrocławia oraz Katowic, służące zarówno codziennym podróżom lokalnej społeczności, jak również przewozom międzywojewódzkim w celach biznesowych oraz turystycznych.

Wartym odnotowania są także wyniki przewozowe osiągane w relacji bezpośredniej Bydgoszcz – Toruń, gdzie od prawie 14 lat obowiązuje wspólna oferta taryfowa pomiędzy transportem kolejowym a publicznym transportem drogowym.

Najwyższy wskaźnik wykorzystania kolei osiągnięto w relacji Katowice – Tychy. Średnio na jednego mieszkańca obu miast przypadają prawie dwie podróże w 2020 r. zrealizowane na tym odcinku. Wysoki wskaźnik wykorzystania kolei odnotowano również np. w relacji Bydgoszcz – Toruń.

Przygotowany przez Urząd Transportu Kolejowego raport przybliża sytuację na rynku kolejowym, wyróżniając relacje, gdzie oferta handlowa certyfikowanych przewoźników kolejowych spełnia oczekiwania pasażerów, ale również te, które – ze względu na wieloletnie zaniedbania lub inne ograniczenia organizacyjne – nie pozwalają na wykreowanie popytu na codzienne oraz okazjonalne podróże koleją – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.

Dla celów analizy efektywności przewozów kolejowych uruchamianych w bezpośrednich relacjach wprowadzono wskaźnik relacyjny wykorzystania kolei. Wartość wskaźnika to iloraz liczby pasażerów podróżujących w ciągu roku na danym odcinku (tam i z powrotem) oraz sumy liczby mieszkańców obu miast.

Miliardy z Unii na kolej. Wiemy, które inwestycje w KPO dla Polski są najważniejsze