{"vars":{{"pageTitle":"UTK: Polska kolej w 2022 roku bez poważnych wypadków. Po raz pierwszy od 15 lat","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza-ekspercka","kolej","najnowsze","pkp","pociagi","pociagi-w-polsce","raport","transport","transport-kolejowy","urzad-transportu-kolejowego","utk"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"3 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":610277}} }
300Gospodarka.pl

UTK: Polska kolej w 2022 roku bez poważnych wypadków. Po raz pierwszy od 15 lat

Rok 2022 był pierwszym od 15 lat bez poważnych wypadków na kolei w Polsce, podał Urząd Transportu Kolejowego. Liczba wypadków wzrosła tylko nieznacznie w stosunku do roku poprzedniego.

Liczba znaczących wypadków wyniosła 225, czyli zwiększyła się o 7,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Jednak w przeliczeniu na miliard pociągokilometrów (jednostka miary odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie 1 km – red.) oznacza to wzrost wskaźnika o 0,02, czyli o 2,5 proc. (z 0,80 do 0,82). Ta niewielka różnica wartości wskaźnika wynika ze zwiększonej o ponad 5 proc. pracy eksploatacyjnej w stosunku do 2021 r.

Największy wzrost liczby wypadków odnotowano w kategorii wypadków z udziałem osób i pojazdów kolejowych, ze 124 do 152 (22,6 proc). Liczba osób nieupoważnionych przebywających na obszarze kolejowym, które zginęły, wyniosła 121 (22,2 proc.). Natomiast liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych zmniejszyła się o 14,6 proc, ze 48 ofiar śmiertelnych na 181 zdarzeń.

Tak wynika z raportu „W sprawie bezpieczeństwa” opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Zawiera on analizę stanu bezpieczeństwa kolei w Polsce, ważne zmiany w prawodawstwie krajowym oraz doświadczenia z nadzorowaniem zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw kolejowych.


Czytaj również: Degradacja kolei nie tylko w Polsce. W trzy dekady Europa straciła 15 tys. km linii kolejowych


Ważnym zagadnieniem w tym temacie jest minimalizacja liczby wypadków z udziałem osób na torach. W tym kontekście wprowadzane są działania prewencyjne, takie jak edukacja prowadzona przez „Kampanię Kolejowe ABC” oraz nakładanie kar na osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych.

Kolej bezpieczniejszym środkiem transportu

Warto zaznaczyć, że Polska nie przekroczyła w 2022 roku wartości żadnego ze wskaźników CST (wspólne cele bezpieczeństwa), co potwierdza, że kolej w Polsce jest bezpiecznym środkiem transportu. Wśród zdarzeń poprzedzających wypadki najliczniejszą grupę stanowią nadal pęknięcia szyn, lecz jest ich jednak o 28 proc. mniej niż w 2021 roku.

Liczba tych zdarzeń w 2022 roku była najniższa od pięciu lat i w stosunku do największej ich liczby, odnotowanej w 2018 roku, spadła o 57 proc. Drugą co do liczebności grupą zdarzeń poprzedzających, są pominięcia sygnału „stój”, których liczba spadła w stosunku do 2021 roku zaledwie o 3 proc.

Najwyższą wartość, podobnie jak w 2021 roku, osiągnął wskaźnik CST 3.1, dotyczący ryzyka dla użytkowników przejazdów i wyniósł 54,9 proc. maksymalnej dopuszczalnej wartości. Był on jednak niższy o 13,5 punktu procentowego od wskaźnika dla tej kategorii, osiągniętego w roku poprzednim i najniższy w ostatnich 5 latach.

Wskaźnik ryzyka dla ogółu społeczeństwa (CST 6) wzrósł o 2,2 punktu procentowego w stosunku do najniższej wartości w tym okresie, odnotowanej w 2021 roku i wyniósł 38,8 proc.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Jednym z działań, które mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby zdarzeń SPAD jest wprowadzenie od 1 stycznia 2023 roku państwowych egzaminów na licencję i pierwsze świadectwo maszynisty przeprowadzanych przez Prezesa UTK. Nowy system egzaminowania przewiduje ujednolicenie standardu egzaminowania oraz zwiększenie jego bezstronności.

Oprac. Filip Majewski

Polecamy także: