{"vars":{{"pageTitle":"Gęsto od prywatnych odrzutowców na europejskim niebie. To nie pomaga chronić klimatu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["klimat","lotnictwo","lotnictwo-pasazerskie","lotnictwo-transport","najnowsze","prywatne-odrzutowce","samoloty","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"31 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"31","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":529441}} }
300Gospodarka.pl

Gęsto od prywatnych odrzutowców na europejskim niebie. To nie pomaga chronić klimatu

W 2022 r. w Europie odbyto 572 806 lotów prywatnymi odrzutowcami. To rekordowy poziom takich podróży i wzrost o 64 proc. w stosunku do 2021 r. – informuje agencja Belga.

Dane pochodzą z analizy przeprowadzonej przez holenderską firmę zajmującą się doradztwem środowiskowym na zlecenie Greenpeace. W Belgii w 2022 r. odbyło się 10 618 lotów prywatnymi odrzutowcami. To stanowi wzrost o 52 procent w stosunku do poprzedniego roku.


Zobacz też: Świat walczy o niskie emisje. Ale coraz bardziej lubi prywatne odrzutowce


Według Greenpeace 55 proc. europejskich lotów prywatnymi odrzutowcami przeprowadzono na krótkich trasach o długości mniejszej niż 750 km. Krajami o największej liczbie lotów prywatnymi odrzutowcami były Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Trzy najpopularniejsze cele podróży prywatnych odrzutowców w Europie to Nicea, Paryż i Genewa.

Trasa Bruksela-Londyn była najbardziej popularna wśród prywatnych odrzutowców w Belgii, z 647 lotami. Kolejne miejsca zajmują Bruksela-Paryż (545) i Bruksela-Genewa (407). Według Greenpeace loty te odpowiadały za wyemitowanie 41 000 ton CO2. To mniej więcej tyle, ile wynosi średnia roczna emisja 278 310 samochodów.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


– Zakaz dla marnujących energię i bardzo zanieczyszczających środowisko prywatnych odrzutowców to rzecz oczywista. Każdy, kto nie jest superbogaty, nie ma nic do zyskania na prywatnych odrzutowcach, ale cierpi z powodu emisji gazów cieplarnianych, toksycznych ultradrobnych cząstek i hałasu podczas tych lotów – powiedział rzecznik belgijskiego Greenpeace, Joeri Thijs.

Czytaj także: