{"vars":{{"pageTitle":"W Helsinkach w 2019 roku na ulicach nie zginął ani jeden pieszy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["finlandia","helsinki","samochody","transport"],"pagePostAuthor":"Martyna Trykozko","pagePostDate":"24 stycznia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":37593}} }
300Gospodarka.pl

W Helsinkach w 2019 roku na ulicach nie zginął ani jeden pieszy

Kluczowe było najprostsze rozwiązanie: ograniczenie prędkości. W Helsinkach właśnie od zeszłego roku w większości miejsc obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. “Możemy być wzorem dla innych”.

Władze miasta poinformowały o nowym rekordzie, którego już nie będzie się dało pobić: w całym 2019 roku na ulicach Helsinek w wypadkach samochodowych nie zginął ani jeden pieszy.

Dokładne statystyki w tej dziedzinie prowadzi się w Finlandii od 1960 roku, ale ostatni raz nie zarejestrowano żadnego wypadku śmiertelnego z udziałem pieszych ponad sto lat temu – w roku 1908.

Ogółem w wypadkach drogowych w Helsinkach w 2019 roku śmierć poniosły trzy osoby – jeden pasażer samochodu oraz dwóch motocyklistów. To najniższy wynik od 1927 roku, z wyjątkiem roku 2016, kiedy również w wypadkach zginęły zaledwie trzy osoby.

Wiele czynników, jednym z najważniejszych prędkość

Tymczasem w Warszawie, jak informuje ratusz, w zeszłym roku w wypadkach drogowych zginęło 35 osób. To również rekordowo niska liczba, chociaż nieporównywalnie gorsza. Rok wcześniej w wypadkach zginęły 42 osoby.

Helsinki są sporo mniejsze od Warszawy. W samym mieście mieszka około 650 tys. osób, podczas gdy w Warszawie około 1,7 miliona. To jednak nie tłumaczy aż takiej różnicy.

Jak więc w stolicy Finlandii udało się zredukować do zera liczbę ofiar wśród pieszych?

“Na poprawę bezpieczeństwa na drodze składa się wiele czynników”, mówi Jussi Yli-Seppälä, inżynier transportu cytowany w komunikacie władz miasta. “Jednym z kluczowych czynników było jednak wprowadzenie nowych ograniczeń prędkości”, dodaje.

W Helsinkach właśnie od zeszłego roku na większości głównych ulic obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h, a na mniejszych ulicach – 30 km/h. Kilkanaście większych arterii ma ograniczenie do 50 km/h lub wyższe. Z początku wielu mieszkańców narzekało, że ograniczenia są przesadne i niepotrzebne.

>> Nie, nowa premier Finlandii nie wprowadza 4-dniowego tygodnia pracy

„Jestem dumny z tego, jak dbamy o bezpieczeństwo”

Obniżenie dopuszczalnej prędkości nie było jedynym krokiem, jakie miasto podjęło dla zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Zastosowano też rozwiązania technologiczne, poprawiono infrastrukturę, zwiększono kontrolę ruchu, a także poprawiono skuteczność działania służb ratunkowych.

W mieście zainstalowano między innymi 70 nowych kamer drogowych.

“Policja i władze miasta wiedzą, w jaki sposób zwiększać bezpieczeństwo na drogach”, mówi cytowany w komunikacie Jarkko Lehtinen, szef działu kontroli ruchu drogowego helsińskiej policji. “Przyznam, że jestem dość dumny z tego, jak obecnie dbamy o bezpieczeństwo drogowe w Helsinkach. Moglibyśmy nawet być wzorem dla innych”, dodaje.

>>> Finlandia udostępni wszystkim obywatelom UE darmowy kurs ze sztucznej inteligencji