{"vars":{{"pageTitle":"Wielkanoc w tym roku nieznacznie staniała. Część z nas nie chce jej w ogóle obchodzić","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie-konsumenckie","finanse","finanse-osobiste","najnowsze","provident","wielkanoc","wielkanoc-2024"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"18 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":693861}} }
300Gospodarka.pl

Wielkanoc w tym roku nieznacznie staniała. Część z nas nie chce jej w ogóle obchodzić

Na zorganizowanie świąt wielkanocnych Polacy chcą przeznaczyć średnio 568,8 zł, tj. o 30 zł mniej niż w ubiegłym roku, wynika z badania Barometr Providenta.

Według najnowszej edycji cyklicznego Barometru Providenta, łącznie 56,3 proc. osób planuje utrzymać koszty tegorocznej Wielkanocy na niższym lub takim samym poziomie jak w poprzednich latach. Wśród nich, 31,4 proc. zaoszczędzi, kupując tańsze zamienniki, 30 proc. skorzysta z promocji, natomiast 32,4 proc. (dokładnie tyle samo co w 2023 roku) nie kupi wszystkich potrzebnych produktów. Prawie co piąty badany ograniczy wydatki celebrując w mniejszym gronie – powiedziała rzeczniczka Provident Polska, Karolina Łuczak, cytowana w komunikacie.


Czytaj także: Członek RPP: Inflacja blisko celu banku centralnego. Ale „zaczynają się schody”


Provident podał, że 82,4 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, iż tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny czynnik wskazało inflację i podwyżkę cen produktów. To o 10 pkt proc. mniej niż w 2023 roku. Wydatki niższe lub podobne do tych ubiegłorocznych Polacy zawdzięczają odpowiedzialnemu zarządzaniu domowym budżetem: ponad połowa ankietowanych zamierza oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom.

Polacy kupią w tym roku droższe produkty

Niemal co dziesiąta osoba wiąże wyższe koszty Wielkanocy z rolą gospodarza, a 6,6 proc. badanych wzmożone wydatki usprawiedliwia powiększeniem się rodziny. Jednocześnie, niemal 13 proc. ankietowanych zdecyduje się w tym roku na droższe produkty. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co trzeci (29,9 proc.) Polak w wieku od 18 do 24 lat oraz co szósty (17,3 proc.) z grupy 45-54 lata, podano.

Niezależnie od wieku i miejsca zamieszkania, inflacja i wzrost cen są głównymi przyczynami większych wydatków każdej grupy badawczej. Najczęstszym sposobem na obniżenie budżetu jest wybór tańszych zamienników – mistrzami tej metody oszczędzania są osoby w wieku 45-55 lat (62 proc.), a także mężczyźni – wykorzystuje ją 45,7 proc. z nich w porównaniu do 15 proc. kobiet. Z kolei panie częściej niż panowie rezygnują z zakupu wszystkich potrzebnych produktów (36 proc. wobec 29,5 proc. mężczyzn). Promocje są natomiast mocną stroną 60,7 proc. ankietowanych z grupy wiekowej 45-44 lata – powiedziała Łuczak.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Prawie połowa młodych nie obchodzi Wielkanocy

Z badania wynika również, że 46,7 proc. najmłodszych ankietowanych w przedziale 18-24 lata w ogóle nie obchodzi świąt wielkanocnych. Z drugiej strony, 17 proc. z nich wybiera podróżowanie, co może być przyczyną większych wydatków okołoświątecznych tej grupy badanych. Ostatecznie, budżety osób z tej grupy są zdecydowanie najniższe i wyniosą w tym roku ok. 263 zł.

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie 1008 dorosłych Polaków, w lutym 2024 roku.

Polecamy także: