{"vars":{{"pageTitle":"Wielkanocne wydatki mają być mniejsze niż rok temu. Oto sposoby, jak je obniżyć","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie-spoleczne","finanse","finanse-osobiste","najnowsze","polacy","swieta","wielkanoc","wielkanoc-2024","wydatki"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"27 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":698758}} }
300Gospodarka.pl

Wielkanocne wydatki mają być mniejsze niż rok temu. Oto sposoby, jak je obniżyć

Polacy planują przeznaczyć średnio 568,8 zł na Święta Wielkanocne w tym roku, wynika z Barometru Providenta. To o 30 zł mniej niż w zeszłym roku. Niemal połowa z nich przewiduje, że koszty świąt będą porównywalne do tych w poprzednich latach, a więcej niż co czwarty spodziewa się większych wydatków.

82,4 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny czynnik wskazali inflację i podwyżkę cen produktów. To dokładnie 10 pkt proc. mniej niż w 2023 roku. Wydatki niższe lub podobne do tych ubiegłorocznych Polacy zawdzięczają odpowiedzialnemu zarządzaniu domowym budżetem: ponad połowa ankietowanych zamierza oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom, podano.

Według najnowszej edycji cyklicznego Barometru Providenta, łącznie 56,3 proc. osób planuje utrzymać koszty tegorocznej Wielkanocy na niższym lub takim samym poziomie jak w poprzednich latach. Wśród nich 31,4 proc. zaoszczędzi, kupując tańsze zamienniki, 30 proc. skorzysta z promocji, natomiast 32,4 proc. (dokładnie tyle samo co w 2023 roku) nie kupi wszystkich potrzebnych produktów. Prawie co piąty badany ograniczy wydatki, celebrując w mniejszym gronie – powiedziała rzeczniczka prasowa Provident Polska Karolina Łuczak, cytowana w komunikacie.


Czytaj także: Wielkanoc w tym roku nieznacznie staniała. Część z nas nie chce jej w ogóle obchodzić


Prawie połowa młodych nie obchodzi świąt

Tegoroczną Wielkanoc finansowo najmocniej odczują mieszkańcy województwa lubuskiego, którzy wydadzą 838 zł, a także ankietowani w wieku 45-54 lat, deklarujący średnie wydatki rzędu 625 zł. 46,7 proc. najmłodszych ankietowanych w przedziale 18-24 lata w ogóle nie obchodzi Świąt Wielkanocnych.

Z drugiej strony, 17 proc. z nich wybiera podróżowanie, co może być przyczyną większych wydatków okołoświątecznych tej grupy badanych. Ostatecznie budżety osób z tej grupy są zdecydowanie najniższe i wyniosą w tym roku ok. 263 zł.

Niezależnie od wieku i miejsca zamieszkania, inflacja i wzrost cen są głównymi przyczynami większych wydatków każdej grupy badawczej. Najczęstszym sposobem na obniżenie budżetu jest wybór tańszych zamienników – mistrzami tej metody oszczędzania są osoby w wieku 45-55 lat (62 proc.), a także mężczyźni – wykorzystuje ją 45,7 proc. z nich w porównaniu do 15 proc. kobiet. Z kolei panie częściej niż panowie rezygnują z zakupu wszystkich potrzebnych produktów (36 proc. wobec 29,5 proc. mężczyzn). Promocje są natomiast mocną stroną 60,7 proc. ankietowanych z grupy wiekowej 45-44 lata – dodała Łuczak.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae metodą CAWI na próbie N=1 008 dorosłych Polaków w lutym 2024 roku.

Polecamy także: