{"vars":{{"pageTitle":"Wodorowe ambicje JSW: jak i dlaczego spółka chce zostać krajowym liderem w produkcji wodoru","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["material-partnera","material-partnerski"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 kwietnia 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":7157}} }
300Gospodarka.pl

Wodorowe ambicje JSW: jak i dlaczego spółka chce zostać krajowym liderem w produkcji wodoru

Jastrzębska Spółka Węglowa ma ambicję zostać krajowym liderem w produkcji wodoru. Być może już wkrótce dołączy do producentów tego ultra czystego gazu i włączy się w segment paliwowy – bo wodór okazuje się użyteczny w motoryzacji – może służyć do napędzania autobusów oraz samochodów.

Jastrzębska Spółka Węglowa  jest partnerem głównym konferencji „Czas na wodór. Czysta energia dla Europy”, której organizatorem jest 300Gospodarka.

Jastrzębska Spółka Węglowa jako spółka, która dba o zasoby naturalne, chce rozwijać ten projekt, zwłaszcza, że wodór jest paliwem, które zmniejsza emisyjność.

Gaz koksowniczy – będący obok koksu głównym produktem procesów koksowniczych – zawiera w swoim składzie około 55 proc. wodoru. Utworzona w 2017 roku spółka JSW Innowacje pracuje nad wdrożeniem technologii separacji wodoru o wysokiej czystości z gazu koksowniczego z przeznaczeniem dla ogniw paliwowych.

To właśnie ta technologia pozwoli pośrednio wpłynąć na ochronę środowiska, a tym samym węgiel koksowniczy może zostać uznany za źródło zielonej energii.

Wprowadzenie autobusów miejskich zasilanych wodorem pozwoli zredukować zanieczyszczenie powietrza w aglomeracjach miejskich, z kolei rozwój infrastruktury przeznaczonej do tankowania wodoru wpłynie na polepszenie jakości powietrza w regionach dotkniętych smogiem.

Wdrażanie i rozwój zeroemisyjnego transportu miejskiego w oparciu o wodorowe ogniwa paliwowe, znacznie poprawi jakość powietrza i przyniesie szereg korzyści, takich jak redukcja hałasu i zanieczyszczeń oraz zmniejszenie emisji CO 2 .

Przede wszystkim dlatego, że głównym rezultatem spalania wodoru jest nieszkodliwa para wodna. Jednak wodór, jako nośnik energii, ma o wiele więcej zastosowań – nie tylko w transporcie, ale również energetyce, przemyśle i mieszkalnictwie.

Dziś podstawowymi rynkami rozwoju ogniw paliwowych są Japonia, USA, Chiny i Europa. Japonia zajmuje jednak wiodącą pozycję w dziedzinie produkcji energii elektrycznej i rozwoju samochodów napędzanych wodorem.

W koksowniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej w gazie koksowniczym dostępne jest około 75 tys. ton wodoru rocznie. Planowana instalacja separacji wodoru w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej pozwoliłaby na wyprodukowanie około 8 000 Mg/rok wodoru.

To może zabezpieczyć roczne zapotrzebowanie na paliwo dla około 700 autobusów z napędem wodorowym. Rozważając potencjalne źródła wodoru w naszym kraju okazuje się, że gaz koksowniczy może być najtańszym źródłem tego gazu.

Separacja wodoru z gazu koksowniczego może stać się ważnym krokiem w kierunku czystszego powietrza, a sam węgiel koksowy może zostać cenionym źródłem czystej energii.

Już dziś wodór określany jest przez wiele międzynarodowych organizacji jako paliwo przyszłości, ze względu na krótki czas tankowania, zerową emisję oraz daleki zasięg samochodów i autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi.

Do 2050 roku na rynku ma pojawić się około 400 milionów samochodów z napędem wodorowym.

Jastrzębska Spółka Węglowa  jest partnerem głównym konferencji „Czas na wodór. Czysta energia dla Europy”, której organizatorem jest 300Gospodarka.