{"vars":{{"pageTitle":"Za romanse już dziękujemy. Przyjaźń, a nie miłość, czyli co chce oglądać pokolenie Z","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["dzieci-i-mlodziez","main","najnowsze","najwazniejsze","pokolenie-z","socjologia","spoleczenstwo"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"30 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":615853}} }
300Gospodarka.pl

Za romanse już dziękujemy. Przyjaźń, a nie miłość, czyli co chce oglądać pokolenie Z

Młodzi ludzie cenią przyjaźnie i związki platoniczne bardziej od romantycznych relacji. Nawet 44 proc. amerykańskiej młodzieży odpowiedziało, że wybrałoby czyszczenie toalety ponad kolejną randkę online.

W czasach, w których dominują media społecznościowe i platformy streamingowe amerykański raport pokazuje zmianę, jaka zaszła w młodym pokoleniu: koniec z przesadzonymi romansami i „American Dream” na ekranie – młodych to nie interesuje.

Niemal połowa młodych widzów i widzek z pokolenia Z chce mniej treści seksualnych, a więcej platonicznych relacji w filmach i serialach. Pokazuje to badanie Center for Scholars and Storytellers na University of California (UCLA) zawarte w raporcie Teens & Screens (Młodzież i Ekrany),


Zobacz też: Wielki stres i „zło konieczne”. Oto, co pokolenie Z myśli o pieniądzach


Wyniki, oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród 1500 nastolatków w wieku od 10 do 24 lat, dają obraz zmieniających się preferencji medialnych młodzieży.

Ponad 51 proc. nastolatków w wieku 13-24 lat wyraziło pragnienie oglądania treści, które obracają się wokół przyjaźni i relacji platonicznych, a nie romantycznych związków.

Co więcej, 47,5 proc. respondentów stwierdziło, że seks jest niepotrzebny dla fabuły w większości programów telewizyjnych i filmów, a 44,3 proc. uważa, że przedstawianie romansu jest przesadzone w mediach. Prawie 39 proc. opowiadało się za większą reprezentacją aromantycznych lub aseksualnych postaci na ekranie. Pokazuje to poniższy graf.

Ponadto, 56 proc. Amerykanów i Amerykanek z pokolenia Z twierdzi, że zauważa coraz więcej osób w swoim kręgu znajomości, które świadomie decydują się na bycie singlami. Badanie pokazuje, że w młodych osobach rośnie przekonanie, iż „bycie singlem nie jest czymś, co trzeba naprawiać „. W dodatku, koncepcja randek online potrafi być dla nich wręcz odpychająca. Nawet 44 proc. ankietowanych zgadza się z twierdzeniem, że „Wolałby raczej wyczyścić toaletę niż iść na kolejną randkę online”.

Ta zmiana preferencji nie wynika jedynie z niechęci do jednoznacznych treści, ale odzwierciedla trend społeczny. Badania wskazują także na spadek aktywności seksualnej wśród pokolenia Z. W tym kontekście badanie UCLA nabiera dodatkowego znaczenia, podkreślając zmieniający się krajobraz relacji romantycznych wśród młodzieży.

„American Dream” to nie bajka dla Zetek

Badanie rzuca również światło na niechęć przedstawicieli i przedstawicielek pokolenia Z do aspiracyjnych treści skupionych wokół bogactwa i sławy. Zaledwie 10,5 proc. respondentów wyraziło zainteresowanie takimi tematami na ekranie. Zamiast tego 56 proc. nastolatków preferowało oryginalne treści zamiast remake’ów lub adaptacji. Ich preferencje skłaniały się ku narracjom, które inspirują nadzieję, przedstawiając postacie pokonujące przeciwności losu i życie odzwierciedlające ich własne, pozbawione nadmiernego romantyzmu.

Ta zmiana stanowi wyzwanie dla twórców, aby uwzględnić wieloaspektową naturę relacji i odpowiedzieć na preferencje młodego pokolenia.

Jeśli chodzi o to, gdzie młodzi ludzie uzyskują dostęp do tych reprezentacji siebie, pokolenie Z ma znacznie szerszy wachlarz treści medialnych do wyboru niż jakiekolwiek wcześniejsze pokolenie. Wszystko oczywiście dzięki internetowi i mediom społecznościowym. A większość z tych młodych spędza od 2 do 8 godzin korzystając z mediów – podkreśla raport.

Media społecznościowe kolejny rok z rzędu są uważane przez młodzież w wieku 10- 24 lata za najbardziej autentyczne (33,6 proc.). Na pytanie: „która przestrzeń medialna najlepiej radzi sobie z tworzeniem treści, które wydają ci się autentyczne?” 38 proc. ankietowanych uznała za najbardziej autentyczną platformę mediów społecznościowych stanowi TikTok. Natomiast, 25 proc. pytanych osób uważa za najbardziej autentyczne kanały streamingowe, 12 proc. telewizję tradycyjną, niespełna 18 proc. gry wideo, a 10 proc. media tradycyjne.

Czytaj także: