{"vars":{{"pageTitle":"Prezydent podpisał nowelę doprecyzowującą zakaz handlu w niedzielę. Co się zmieni?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kancelaria-prezydenta","niedziele-handlowe","nowelizacja-ustawy","przedsiebiorcy","uslugi"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"20 października 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":205680}} }
300Gospodarka.pl

Prezydent podpisał nowelę doprecyzowującą zakaz handlu w niedzielę. Co się zmieni?

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Nowelizacja doprecyzowuje przepisy dotyczące zakazu handlu w niedziele oraz dni świąteczne.

Ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Do wtedy sklepy będą musiały zastosować się do nowych zasad. Jeśli chodzi wprowadzanie ograniczenia, dotyczące głównie działalności w niedzielę, sklepy będą mogły się na to zdecydować już wcześniej.

Cel nowelizacji

Jak podała Kancelaria Prezydenta, celem nowelizacji „jest wyeliminowanie nieprawidłowego stosowania zawartych w ustawie wyłączeń pozwalających na prowadzenie handlu i wykonywanie czynności związanych z handlem w niedzielę i święta”.

Pod tym sformułowaniem kryje się chęć zamknięcia dużym sieciom handlowym drogi do omijania zakazu handlu w niedziele. Do tej pory, jeśli sklepy franczyzowe, supermarkety czy dyskonty podpisywały umowę z operatorem przesyłek kurierskich, np. umożliwiającą klientom odbiór albo nadanie paczki w danym sklepie, to mogły one, zgodnie z prawem, prowadzić sprzedaż w dni, gdy teoretycznie powinny być zamknięte.

Jednym z celów regulacji z 2018 roku, zakazującej handlu w niektóre dni, w tym niedziele i święta, było bowiem ograniczenie działalności dużych sieci w dni wolne od pracy. Rozwiązanie polegające na podpisaniu umowy z firmą kurierską sprawiało więc, że jeden z zamierzonych celów ustawy pozostawał w praktyce bardzo łatwy do pominięcia, i to zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Teraz, aby móc prowadzić działalność w niedzielę, sklep będzie musiał wykazać, że działalność związana z funkcjonowaniem placówki pocztowej, to ponad połowa działalności całego sklepu. Będzie też musiał zadeklarować w odpowiednim rejestrze gospodarczym, że prowadzi działalność pocztową.

Deklaracja jednak nie wystarczy. Dany obiekt handlowy będzie musiał wykazać, że działalność pocztowa odpowiadała za ponad 50 proc. jego przychodów w ubiegłym miesiącu, jeśli w kolejnym miesiącu chce świadczyć usługi także w niedziele. Na przedsiębiorstwa zostanie nałożony obowiązek prowadzenia specjalnej, oddzielnej ewidencji w tym zakresie.

Właściciele sklepów w niedziele będą mogli korzystać z pomocy rodziny

Zmiany mają także zawierać umożliwienie korzystania przez przedsiębiorcę z nieodpłatnej pomocy małżonka, dzieci (własnych lub przysposobionych oraz dzieci małżonka), rodziców, rodzeństwa, wnuków oraz dziadków. Osoby wyżej wymienione nie mogą być pracownikami lub zatrudnionymi w placówce handlowej u przedsiębiorcy, który korzysta z ich nieodpłatnej pomocy.

Innym koniecznym warunkiem jest to, by przedsiębiorca korzystający z pomocy takich osób był osobą fizyczną oraz  prowadził handel wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek.


Czytaj także: Kaufland jak Żabka: dzięki usługom pocztowym wszystkie niedziele będą handlowe


Co dokładnie przewiduje nowelizacja?

Zmiany zakładają zmodyfikowanie zakresu następujących wyłączeń z zakazu handlu w niedziele i święta:

Oprócz tego, zmiany dotyczą osób, które będą mogły pomagać właścicielowi sklepu w dni wolne od handlu.

GUS: Wynagrodzenie w firmach wzrosło o 8,7 proc. rok do roku