{"vars":{{"pageTitle":"Zachęty zamiast zakazów: Minister ds. UE przeciwko banowi aut spalinowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["emisja-co2","klimat-emisje","najnowsze","samochody-spalinowe","ue"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"7 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":506676}} }
300Gospodarka.pl

Zachęty zamiast zakazów: Minister ds. UE przeciwko banowi aut spalinowych

Według Ministra ds. UE, Szymona Szynkowskiego vel Sęka, jest szansa na wycofanie się UE z planów zakazu rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 r. Partnerzy Polski zaczynają myśleć, że jest to zbyt daleko idący pomysł – wspomniał minister.

W zeszłym tygodniu ambasadorowie krajów UE odwołali zaplanowane na 7 marca głosowanie nad prawem, które oznaczałoby zakończenie sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w 2035 r. o czym pisaliśmy tutaj.


Czytaj: Ban na auta spalinowe opóźniony. Niemcy zmienili zdanie w sprawie zakazu


Unia Europejska opóźnia głosowanie, po tym jak Niemcy wycofały się ze swojego wcześniejszego poparcia dla przepisów.

Szynkowski vel Sęk w Studiu pytany był o to, czy jego zdaniem jest szansa na wycofanie się Unii z planowanego   i przyjętego przez Parlament Europejski zakazu rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 r.

Uważam, że tak – odpowiedział.

Polska wśród mniejszości ws. radykalnych zmian

Minister ds. UE podkreślił, że Polska nigdy nie zgadzała się na tak „rewolucyjny” tryb odchodzenia od rejestracji aut             z silnikami spalinowymi, jednak jak zauważył, w swoim sprzeciwie była ona w mniejszości.

Dodał, że podczas zeszłotygodniowej wizyty w Berlinie zauważył zmianę podejścia niemieckich polityków, dla których do tej pory dyskusja na ten temat wydawała się być zamknięta.

Obecnie świadomość tego, że ten pomysł jest zbyt daleko idący rośnie, również u tych największych partnerów. Ta świadomość rośnie również w Niemczech – powiedział.

Mam nadzieję, że przełoży się ona na ostateczną decyzję i sprzeciw niemieckiego rządu – dodał.

Szynkowski vel Sęk zaznaczył, że strona Polska przekonuje do przeprowadzania transformacji różnych obszarów funkcjonowania gospodarki w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań. Musi ona jednak następować na drodze ewolucji.

Nie można tego dokonywać w sposób rewolucyjny i oparty na ideologii oraz kosztem obywateli – dodał.

Zdaniem ministra, zamiast zakazów, należy proponować obywatelom różnego rodzaju zachęty.

Unia Europejska powinna być przestrzenią wolności, a nie przestrzenią zakazów i nakazów – podkreślił.

Będziemy konsekwentnie nie tylko sprzeciwiać się zakazowi rejestracji aut spalinowych po roku 2035, ale mam też nadzieję na zbudowanie skutecznej koalicji w tej sprawie – oświadczył.

Unia Europejska chce być neutralna klimatycznie

Planowany zakaz rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 roku jest zgodny z unijnymi regulacjami na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej w UE do 2050 roku.

Rada UE i PE 27 października 2022 r. zawarły porozumienie dotyczące bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nim od 2035 r. w żadnym państwie członkowskim UE nie będzie można rejestrować nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.

14 lutego Parlament Europejski zatwierdził cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. To element pakietu „Gotowi na 55”. Nowe regulacje torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 r.

Unijny cel polega na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100 proc. w stosunku do roku 2021. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 r. ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych.

Polecamy także: