{"vars":{{"pageTitle":"Zastąpienie WIBOR nową stawką. MF: Musimy być ostrożni, by rynek przyjął to spokojnie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["finanse","finanse-osobiste","kredyty","kredyty-wibor","senat","stopy-procentowe","wibor"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"29 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":319675}} }
300Gospodarka.pl

Zastąpienie WIBOR nową stawką. MF: Musimy być ostrożni, by rynek przyjął to spokojnie

Potrzebna jest duża ostrożność w procesie zastępowania WIBOR-u nową stawką referencyjną, być może potrzebny będzie dodatkowy okres przejściowy, ocenia wiceminister finansów Piotr Patkowski.

Zastąpienie WIBOR-u to jeden z elementów ustawy o pomocy dla kredytobiorców, uchwalonej przez Sejm i opracowywanej właśnie przez Senat. Wiceminister finansów Piotr Patkowski odpowiadał w środę na pytania senatorów w tej sprawie.

Wiceminister przypomniał, że ustawa nie określa wprost, czym ma być zastąpiony WIBOR, a jedynie określa procedurę takiego zastąpienia.

– Projekt [ustawy] przewiduje procedurę wyznaczania zamiennika WIBOR, nie określa jednak jaki to będzie zamiennik, jak i jaka będzie data jego wprowadzenia. To się będzie odbywało w drodze propozycji, zgłoszonej przez Komisję Nadzoru Finansowego, która następnie zostanie zaopiniowana przez Komitet Stabilności Finansowej. A potem zostanie wprowadzona w życie rozporządzeniem Ministerstwa Finansów, które określi szczegóły – mówił wiceminister Patkowski.

Dodał jednocześnie, że rząd podtrzymuje polityczne deklaracje, żeby zamiana WIBOR-u na nową stawkę nastąpiła już 1 stycznia 2023 roku. Ale zwrócił przy tym uwagę, że stawka WIBOR nie jest stosowana tylko do wyznaczania oprocentowania kredytów hipotecznych, ale również oprocentowania obligacji.

– WIBOR jest też używany przy instrumentach pochodnych, musimy więc wykazać się dużą ostrożnością, żeby rynki finansowe przyjęły zmianę ze spokojem. Być może będą jakieś kwestie dotyczące zastosowania okres przejściowego. Niemniej jednak na razie nie chcemy zmieniać zadeklarowanej daty powiedział wiceminister.

Jakie wsparcie dla kredytobiorców

Najważniejszym punktem ustawy jest jednak przyznanie prawa do skorzystania posiadaczom kredytów hipotecznych prawa do zawieszenia w sumie ośmiu rat kredytu w tym i w przyszłym roku. Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą kredytobiorcy mogliby zawiesić spłatę kredytu w sierpniu i we wrześniu tego roku, i dwukrotnie w IV kwartale 2022 r. W przyszłym roku będzie można zawiesić ratę czterokrotnie – po jednym miesiącu w każdym z kwartałów.

Wiceminister Piotr Patkowski powiedział, że według oceny Ministerstwa Finansów wakacje kredytowe będą kosztować sektor bankowy w tym roku około 9 mld zł.

– Przy czym zasady rachunkowości są takie, że cały koszt wakacji kredytowych musi być jednorazowo wliczany do wyników sektora bankowego już w tym roku (…). Ale nie są to bezpowrotnie utracone zyski banków, tylko koszty, kóre banki odzyskają w kolejnych latach spłaty kredytów – powiedział.

Według szacunków MF koszt wakacji może spowodować ubytek we wpływach CIT rzędu 1,7 mld zł w tym roku. Jednak, jak podkreślił Piotr Patkowski, nie musi to oznaczać gorszych wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych w porównaniu z ustawą budżetową.

– Konstruując plan wpływów z podatku CIT na 2022 nie spodziewaliśmy aż tak wysokich dochodów sektora bankowego, wiec nie uwzględnialiśmy tak wysokiego CIT. Jak popatrzymy na dane z 5 miesięcy tego roku, to dochody z podatku CIT przekraczają plan z harmonogramu wykonania budżetu. A więc będzie ubytek, ale niekoniecznie cały wynik będzie gorszy od zakładanego – ocenia wiceminister finansów.

Wakacje kredytowe lada dzień. Wszystko, co trzeba wiedzieć o wsparciu dla kredytobiorców