TikTok nie powinien móc zarabiać w Stanach Zjednoczonych tak długo, jak chiński rząd ma dostęp do algorytmu platformy – uważa republikański senator Marco Rubio. Zamierza złożyć projekt ustawy w tej sprawie.
O sprawie informuje portal telewizji CNBC. TikTok jest jedną z największych platform społecznościowych. Korzysta z niej ponad 150 mln Amerykanów, a reklamy wykupuje prawie 5 mln firm.
Rubio powiedział, że chiński rząd ma dostęp do danych algorytmu zgodnie z prawem i może nimi manipulować dla swoich interesów. Jak dodał, nie chodzi o to, by zakazać TikToka, ale by „pozwolić mu nie zarabiać”, podaje CNBC.
– ByteDance, firma, która opracowała TikTok, ma siedzibę w Pekinie. Platforma podlega chińskiemu prawu dotyczącemu eksportu technologii. A chiński rząd sprzeciwił się jakimkolwiek planom sprzedaży TikTok od ByteDance – stwierdza portal telewizji.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Z TikTokiem wiąże się kilka kontrowersji, m.in. w 2022 roku dwaj pracownicy platformy uzyskali niewłaściwy dostęp do danych użytkowników dwóch dziennikarzy. Według Rubio platforma manipuluje algorytmem, by przykładowo przekonać obywateli Stanów Zjednoczonych, że Tajwan nie jest wart obrony. Zarzuca też TikTokowi, że w dłuższym czasie będzie wiedział o amerykańskich konsumentach i rynku więcej, niż krajowe firmy, zatem będzie przynosił korzyści Chinom, a nie USA.
Rzecznik firmy natomiast tłumaczył, że treści na platformie są generowane przez użytkowników, a rekomendacje są oparte na treściach, z którymi ludzie wcześniej się angażowali.
Kongres w grudniu przegłosował zakaz instalowania TikToka na urządzeniach rządu federalnego, a kilka stanów poszło w jego ślady.
– Projekt ustawy Rubio zakazałby transakcji finansowych z firmami mediów społecznościowych zlokalizowanymi w Chinach, Rosji i kilku innych przeciwnikach USA lub będących „pod ich wpływem” – podaje portal CNBC.
Jak dodaje, według senatora blokada transakcji powinna pozostać na miejscu, „chyba że [Chiny] zamierzają przenieść algorytm do USA, czego nie mogą i nie zrobią, ponieważ chińskie prawo na to nie zezwala”.
Czytaj także:
- Meta i TikTok na dywaniku Komisji Europejskiej. UE chce walczyć z falą dezinformacji
- Właściciel Facebooka ma kłopoty. Jego platformy mają uzależniać dzieci
- Internetowe platformy kontra Komisja Europejska. Trzy skargi na decyzję KE
- Sztuczna inteligencja wybierze prezenty na Święta. Pomoże też w zakupach online